Studenti VUT Brno staví novou formuli, bude mít ultralehký motor a rám z uhlíku
Celá studentská formule týmu TU Brno Racing váží stejně jako pouhý motor vozidel jiných týmů. Ultralehkou pohonnou jednotku si chtěli studenti Vysokého učení technického nechat dokonce patentovat. Cíle pro letošní rok mají nastavené taky vysoko - pracují na novém rámu z uhlíkových vláken a se svým šestým modelem se chtějí dostat mezi desítku nejlepších týmů na světě. Konkurentů je přitom víc než šest set.
Plány a nákresy nové studentské formule pojmenované Dragon 6 podle symbolu Brna, tedy draka, začala čtyřicítka studentů kreslit už loni na podzim.
Samotné díly pak přes zimu vyrábí jak velké firmy, tak i sami konstruktéři. Ti pracují například na odlehčené kabině pro jezdce, takzvaném monokoku, který by měl být z uhlíkových vláken.
Studenti VUT Brno staví novou formuli. V čem má být výjimečná, zjišťovala Tereza Kadrnožková
„V současnosti máme rám, který je trubková konstrukce. Na tu pak navaříme držáky jak zavěšení, tak i hnacího ústrojí a aerodynamiky. Monokok má výhodu v tom, že je celý sestavný z uhlíkových vláken, takže je hmotnost výrazně nižší, samozřejmě i celá tuhost monopostu. Ale vyžaduje si to hodně rukou, hodně práce a hodně testování,“ vysvětluje konstruktér Gabriel Stariak.
Už u minulé verze studentské formule se týmu podařilo snížit významně hmotnost celého monopostu, a to díky použití jednoválcového motoru přeplňovaného turbodmychadlem. Motor si chtěl tým nechat patentovat, kvůli časové zátěži od toho ale nakonec ustoupil. Unikát chtějí konstruktéři použít i v současném modelu a novinkou může být i větší použití součástek vyrobených na 3D tiskárně.
„ Prvním produktem 3D tisku byla pádla řazení, která jsme použili na monopostu Dragon 5. V současnosti si pohráváme s myšlenkou, že bychom mohli 3D tisk použít v oblasti zavěšení těhlice a náboje,“ popisuje Gabriel Stariak.
Cíl? Dostat se mezi deset nejlepších týmů světa
Snem mladých konstruktérů z Brna je dostat se letos na závody studentských formulí na německý okruh Hockheimring. Tam by změřili síly s další stovkou týmů z celého světa.
Momentálně se brněnská formule pohybuje v top čtyřicítce světového žebříčku, který čítá kolem šesti set soutěžících. Pro letošek se chtějí Brňané dostat do první desítky.
Podle mluvčí Vysokého učení technického Radany Kolčavové nejde jen o zábavu, ale především o velkou zkušenost.
„Podle posledního průzkumu stále více zaměstnavatelů zohledňuje i vedlejší aktivity nad rámec studia. Pokud byl dotyčný student aktivní a například působil v nějakém studentském spolku, tak mu to pak může pomoci při hledání zaměstnání,“ říká Kolčavová.