Tesla v reakci na nehodu vylepší autopilota. Úplně bez rizika to však nejde, říká Musk

Americká automobilka Tesla Motors oznámila, že vylepší systém poloautomatického řízení ve svých autech. Podle generálního ředitele automobilky Elona Muska bude aktualizace takzvaného autopilota k dispozici během jednoho až dvou týdnů. Nová úprava by měla zabránit smrtelné nehodě, jaká se stala letos v květnu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tesla Model S | Foto: Wikimedia Commons, licence Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International, Autor Martino Castelli

Systém poloautomatického řízení představila Tesla loni v říjnu. Letos v květnu však zahynul řidič auta se zapnutým autopilotem.

Tragická nehoda se stala na dálnici. Elektrické poloautomatické auto situaci špatně vyhodnotilo a nabouralo do návěsu odbočujícího kamionu. Řidič nepřežil, nehodu zkoumají úřady.

Tesla přichází s vylepšením softwaru, který ovlivňuje bezpečnostní systém vozu, že by k takové nehodě už nemělo dojít. Vylepšený radar by měl lépe vyhodnotit situaci kolem auta a při brzdění.

Automobilka však zároveň zdůrazňuje, že nejde o řízení „bez rukou“, tedy bez aktivní účasti řidiče.

Software dočasně zabrání řidiči používat autopilota, pokud neodpoví na zvukové upozornění, že by měl opět převzít kontrolu nad vozem. Nová omezení mají uklidnit šířící se obavy, že autopilot ukolébá uživatele do falešného pocitu bezpečí.

Podle Elona Muska je dosažení dokonalé bezpečnosti „nemožný cíl“ a vždy bude docházet k nehodám, lze však zvyšovat „pravděpodobnost bezpečí“.

Zakladatel a generální ředitel firmy Tesla Elon Musk | Foto: Reuters

Plány na auto zcela bez lidské obsluhy se tak zřejmě odkládají a autopilot bude spíše jakýmsi pomocníkem řidiče – podobně jako jsou tempomaty, navigace při couvání, automatické brzdění, pokud je před autem pevná překážka, a další vylepšení, která se objevují u moderních vozů.

Myšlenkou vozů s automatickým pilotem se zabývají i jiné automobilky – je to zajímavá představa, že by řidiči, kteří si dají skleničku, nebo třeba zrakově postižení jen zadali pokyn a automobil by je bezpečně dovezl k cíli.

Objevují se však i kritické hlasy. Třeba že by takové stroje mohly vzít práci řidičům nákladních aut či autobusů nebo že by systému mohli využít teroristé.

Jitka Hanžlová, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru