Trendhunting: Internet ‚hloupne‘, jeho uživatelé jsou pak ‚zápecníci‘

Trendhunteři, tedy lovci jakýchsi masových vzorců chování společnosti, v oblasti internetu a nových technologií mají v poslední době opravdu co zkoumat. Masivní užívání především sociálních sítí přináší spoustu nových podnětů pro jejich lov.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Datové sítě vytvářejí strukturu, která obklopuje celý svět.

Datové sítě vytvářejí strukturu, která obklopuje celý svět. | Foto: stock exchange

Trendhunting je výzkumná metoda, která umožňuje podchytit určité změny spotřebitelského chování už v samotném zárodku a nějakým způsobem je popsat a dál s nimi pracovat, tak aspoň tuto metodu vysvětlil David Šimák ze společnosti Idealisti.

Přehrát

00:00 / 00:00

rozhovor Alžběty Havlové s Davidem Šimákem

„Suma informací, která nám přichází nás zahlcuje. Je těžké se dostat k něčemu relevantnímu, něčemu, co mě opravdu zajímá. Je to dáno tím, že počet informací na internetu stále roste a pro vyhledávače je čím dál tím náročnější se tomu přizpůsobit. Je to dáno hlavně rozmachem sociálních sítí, skrze něž se naučila hovořit ta dosud mlčící většina, která dlouhou dobu neměla příležitost, jak se vyjádřit,“ vysvětluje Šimák „hloupnutí“ internetu.

Původců plevelu na síti je podle Šimáka hned několik. Kromě informací s nulovou vypovídací hodnotou jsou to třeba nová primitivní média.

„Netvoří nový obsah ale předprodávají ten existující. Jsou to třeba skupiny na facebooku, která dnes fungují jako klasická média,“ popisuje Šimák.

Další žhavé trendyurčitě znáte, jen je asi neumíte pojmenovat. To přesně je práce pro Davida Šimáka. Tak třeba takové globální zápecnictví. Ano, základem tohoto slova je pec – znamená to, že lidé jsou zkrátka na internetu obklopeni nepřeberným množstvím možností a cítí se tam tak trochu ztraceni.

„Obracejí se primárně k lokálním volbám a k možnosti nabídku přefiltrovat před nějaký lokální filtr, ať je to jazyk nebo lokální server. Přestože máme možnost využívat globální potenciál internetu, tak přesto zůstaneme doma za pecí.

Dalším trendem je takzvaná retroparalýza. Ženy a dívky ho znají třeba z webů, které nabízejí ručně dělané výrobky - nabídka retro náušnic nebo triček na nich nebere konce.

„Říkáme tomu tak pro to, že to dospělo do kulminačního bodu a nikam dál už to nepůjde. Je to záležitost generační výměny,“ vysvětluje Šimák.

Také vás na internetu rozčilují ufonské samofotky? Tedy, kdy se - hlavně dívky - fotí samy z různých úhlů a výsledkem je podivná bytost s velkým čelem a vykulenýma očima? Tak tomuhle trendu, který je starý jako sociální sítě samy, se říká selfbroadcasting. Kdy internet dal vlastně obyčejným lidem šanci stát se jakýmisi mikrocelebritami.

Posledním rozhodně pozitivním trendem je obsahové kurátorství. Filtrem informací na internetu už není stroj jako třeba při vyhledávání, ale samotný člověk. Třeba přátelé na facebooku nebo lidé, kteří hodnotí restaurace, auta a podobně.

Alžběta Havlová, Michal Šenk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme