Ultralehká stíhačka připomíná zvukem motorku, prodávat se bude jako ‚frajeřinka‘

Po sedmnácti letech bádání a nacházení pověstných slepých uliček vyletěla do vzduchu nad Českými Budějovicemi ultralehká stíhačka. Vyvíjejí ji učitelé a studenti Ústavu letadlové techniky Fakulty strojní na ČVUT v Praze. Stroj je unikátní hmotností - váží 325 kilogramů a je dvojmístný. Zatím s ním létá jen jeden zkušební pilot.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ultralehký proudový letoun UL 39 Albi | Foto: ČTK

Stroj zvukem připomíná sekačku na trávu nebo třeba lepší motorku.

„Momentálně je v něm motorkový motor z BMW, který má zhruba 190 koní,“ říká Roman Jabůrek, ředitel strategie a rozvoje letecké firmy.

„Je to cesta, jak nabídnout našim zákazníkům něco nového. Myslím, že o ni zájem bude. Proč si třeba lidé kupují Bentley? Proč si kupují takové vymachrované věci? Albi bude frajeřinka. Za kolik, to si nedovolím ani odhadnout. Teď ale beze srandy, je za tím 17 let práce,“ dodává.

Přehrát

00:00 / 00:00

Odborníci z Fakulty strojní ČVUT vyvíjejí ultralehkou stíhačku. Prototyp se úspěšně vznesl na oblohu. Byl u toho i Lubomír Smatana

Pilot letadla ze vzduchu hlásí, že bude létat levé okruhy a průlety nad dráhou. „Při prvním letu jsem měl samozřejmě obavy a hlavně veliký respekt k fyzice jako takové,“ prozrazuje pilot Radim Štěrba.

„Měl jsem tak zdravě nahnáno. Byl jsem zhruba půl roku u stavby letounu, znám jeho úskalí a zhruba vím, co se může stát,“ uvádí.

První ultralehkou stíhačku na světě sestavili konstruktéři z ČVUT

Číst článek

Ultralehký proudový letoun UL 39 Albi | Foto: ČTK

Kdyby šlo do tuhého, nemusí Radim Štěrba z letadla vyskakovat, na padáku s ním bude padat celé letadlo.

„Tady na letounu je výstražná cedulka, z toho místa vyletí raketa, vytáhne vrchlík a ten ve stabilizované poloze padá směrem k zemi,“ vysvětluje.

Ultralehký proudový letoun UL 39 Albi | Foto: ČTK

Ti, kdo přihlíželi prvnímu letu, obdivují veliké letadlo s lehkou vahou. „Uhlíkový laminát je opravdu velice lehký. Třeba jedna lopatka na ventilátoru, kde je jich celkem třináct, váží 112 gramů,“ popisuje Robert Theiner, vedoucí Ústavu letadlové techniky Fakulty strojní ČVUT.

Letoun vyvíjejí odborníci 17 let a ještě nejméně tři roky to potrvá, než bude první exemplář na prodej.

Ľubomír Smatana Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme