V klimatickém tunelu ve Vídni testují vlaky i lyžaři

Nestává se často, aby se na jednom místě potkali elitní skokani na lyžích a stometrová vlaková souprava. A pak se ještě společně nechali ofouknout silným větrem a sněhovou vánicí. Výjimkou je klimatický tunel ve Vídni. Tohle výzkumné pracoviště je největším svého druhu na světě, a kromě toho, že se tam testují dopravní prostředky, trénují tam taky rakouští lyžaři.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výhled na Innsbruck ze skokanského můstku

Výhled na Innsbruck ze skokanského můstku | Foto: Tomáš Kohout | Zdroj: Český rozhlas

Teplota minus 30 stupňů Celsia, rychlost větru 200 kilometrů za hodinu. Sníh zalepuje oči, a taky obaluje celou lokomotivu, která stojí v tunelu. Ještěže na to všechno koukáme jenom přes sklo, s technickým ředitelem klimatického tunelu ve Vídni, Gabrielem Hallerem.

Přehrát

00:00 / 00:00

RRž Vídeň Klimakanal.mp3

"Jsme schopní vyrobit tu všechny druhy srážek, od dešťových, přes mrznoucí až po suchý nebo mokrý sníh. Umíme simulovat teplotní rozpětí mezi minus 45 a plus 60 stupni Celsia a rychlost větru až do 300 kilometrů za hodinu," říká Haller.

Tohle umějí i jiné klimatické tunely ve světě, ale ten vídeňský je největší, a tak se do něj bez problémů vejde dlouhý vlak. Jeden takový tu právě mají na testování. V kontrolní místnosti snižují rychlost větru a my se jdeme podívat přímo do tunelu.

"Vidíte, že vlak má na sobě řadu senzorů kvůli měření. Dokonce i vevnitř na sedadlech pasažérů, jsou výhřevné rohože, které simulují teplotu cestujících. Momentálně máme nastavené nižší teploty a silný čelní vítr," popisuje ředitel klimatického tunelu způsob, kterým vlak testují.

"Měli jsme tu ruský rychlovlak pro trať Moskva - Petrohrad, pak tu byly autobusy pro Dubaj, a před pár lety si tu nechala jedna česká firma testovat svůj výrobek pro Finsko," vypočítává ředitel Haller, co už všechno testovali.

To, co se naměří ve vídeňském tunelu, pak pomáhá v praxi. Tak, aby vlaky nezamrzaly nebo nevlhly při sněhové kalamitě, a aby jim v létě nekolabovala klimatizace, a následně i cestující.

Klimatický tunel ale využívají také sportovci. Například rakouské skokanky na lyžích si ve vídeňském tunelu občas zpestřují trénink. V budoucnu by se k nim mohla přidat i mužská reprezentace.

Vojtěch Berger Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme