Veteráni s trojcípou hvězdou ve znaku projeli Prahou. Mercedes-Benz klub slaví 50. výročí
Veteráni s trojcípou hvězdou ve znaku se včera prohnali Prahou. Taková auta jezdívala městem před 50 nebo 60 lety. Objevilo se mezi nimi například sanitní vozidlo z roku 1965 nebo auto, ve kterém v Turecku jezdil Alexandr Dubček. Akce souvisela s oslavami 50. výročí Mercedes-Benz klubu.
„Tohle je sanitní vozidlo Mercedes-Benz W110 z roku 1965. Upravovala ho firma, která z podvozků dělala speciální vozidla s kombi zástavbou, protože v té době se ještě běžně nedělala vozidla typu kombi,“ říká majitel vozu Marek Slabý.
Automobil původně zachraňoval životy ve Švýcarsku. K Marku Slabému se dostal teprve před pár lety, kdy ho od tehdejšího majitele koupil za pakatel ceny jako dodávku na stavební materiál.
„Vědělo se, že to pravděpodobně byla sanitka, ale sem se už dostalo bez vybavení, přetřené a opravdu jen jako dodávkové auto na transport materiálu,“ vysvětluje Slabý.
Ten se o veterány dlouhodobě zajímá. Sanitka také není jeho prvním historickým vozem. Je ale pro něj nejvíce charakteristická. On sám je totiž lékař.
Na svůj vůz by nedal dopustit ani předseda Mercedes -Benz klubu Jaroslav Větvička. Ve vlastnictví má vcelku hodnotný kousek. Auto, ve kterém jezdil Alexandr Dubček.
„Alexandr Dubček seděl vpravo vzadu. Vždycky vpravo vzadu jede ten, kdo je vezen, protože to je také nejbezpečnější místo. Podařilo se mi získat svědectví obchodního rady z české ambasády v Turecku, který mi o tom, jak tam bylo auto provozováno a kdo ho řídil, povídal,“ prozrazuje Větvička.
Alexandr Dubček jezdíval v autě v 60. letech jako tehdejší velvyslanec v Turecku. Jaroslav Větvička o něm prý dlouhá léta pouze snil. Jednoho dne se dozvěděl, že se bude prodávat, a tak bylo rozhodnuto.
„Když jsem to auto viděl, ihned jsem se obrátil, jel jsem do banky, přinesl jsem peníze a bylo moje,“ říká.
Auto si získalo přezdívku křídlák.„Je zajímavé, že každý národ si vytvoří své vlastní přezdívky. Češi nebyli výjimkou. My máme hezká pojmenování pro starší vozy, například ponton, kulaťák, piano, velké piano, long, žralok, kraťas. Vždycky je to pro nějakou specifickou vlastnost auta,“ dodává Větvička.
Nejrozšířenější typy byly v Čechách ty, co tu zůstaly po vyhnání Němců. Dnes se sortiment začíná rozšiřovat, zájem o veterány roste a s tím i nabídka ze zahraničí.