Všechny informace z provozu rekonstruované D1 se sbíhají do nenápadného domu v Ostravě

Rekonstrukce dálnice D1 je v plném proudu a všechny informace o provozu míří do jednoho nenápadného šedivého domu v Ostravě. Do království dispečerů, kteří sledují každý kousek asfaltu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dynamické tabule, jeden z výstupů Národního dopravního informačního centra

Dynamické tabule, jeden z výstupů Národního dopravního informačního centra | Foto: ŘSD ČR

Na vlnách Českého rozhlasu velmi pečlivě sledujeme, jak pokračuje největší silniční rekonstrukce v Česku. Pro postupnou opravu dálnice D1 jsou naprosto klíčovou podmínkou dobré informace a neustálé monitorování provozu. I ty nejmenší detaily se sbíhají ve třípatrové budově v Ostravě. Právě odtud se spojujeme i s naší Zelenou vlnou.

Pod jednou střechou je zde záplava monitorů a dispečeři s kouzelnou myší. Tou ovládají na hodně velkou dálku třeba dopravní značení.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ve třetím patře nenápadné budovy u exitu 361 natáčel Martin Knitl

Kolony, zácpy, objížďky, nehody jsou v Národním dopravním informačním centru denním chlebem. Jenže ve velíně vládne absolutní ticho. Jenom tak se dá zvládnout jakákoli událost a jenom tak se dá rychle improvizovat.

„Každá událost, kterou zadáme nebo přijde od policie, se přeposílá na web, kde si ji může každý přečíst,“ říká Martin Staníček. Ten se na dispečinku dívá buď mírně vzhůru, kde je pás velkých obrazovek z různých míst na silnicích, anebo oči klopí k počítači. Má moc například nad světelnými panely na dálnici.

I pro vedoucího ostravského dopravního centra Ctirada Weissmanna je rekonstrukce D1 svým způsobem dobrodružství. Tak velká rekonstrukce s tak pečlivou přípravou, to tady ještě nebylo.

„Je pravda, že začátek, kdy se budovaly přejezdy, byl pozvolnější. Fyzické omezení začíná až teď,“ říká Weissmann.

Vedle stolů s počítači v hlavním sále je nenápadná prosklená kabina. V ní sedí David Tobiáš, který s nejnovějšími zprávami pro řidiče vstupuje pravidelně do Zelené vlny. Přímo vidí na monitorech, jaké to je, když šoféři nedodržují třeba vzdálenost mezi auty:

„Je to vidět i na kamerách, když nedávají pozor, dochází k nehodám. O co více nedávají pozor, o to jsou potom nehody vážnější. Určitě bych poukázal také na zipování, které je velkým problémem a moc nám nejde.“

Oprava D1 za plného provozu zaměstnává spoustu lidí a tady v Ostravě to sledují nepřetržitě. Ve třetím patře nenápadné budovy u exitu 361.

Martin Knitl Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme