Z Prahy do Olomouce na jedno nabití. I to už zvládne elektromobil v ceně kolem milionu

Elektromobily jsou tiché, úsporné a během jízdy nevypouští žádné emise. I tak mají zatím spoustu nedostatků - kromě jiného například poměrně krátký dojezd na jedno nabití. Ještě před pár lety dojelo auto na elektřinu z Prahy sotva do Hradce Králové. Nejdražší elektromobily sice na jedno nabití zvládly i podstatně delší cestu, stály ale i několik milionů korun. Technologie jde ovšem dopředu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nabíjení elektromobilu | Foto: Vladan Dokoupil

Dnes zvládne elektromobil klidně 280 kilometrů a cena takzvaných ekologických vozů stále klesá. Co všechno dokážou nejvyspělejší elektromobily, ukázali vývojáři v nizozemském Amsterdamu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nejnovější trendy ve vývoji elektromobilů sledoval v Amsterodamu reportér ČRo Matěj Skalický

Představte si tu scenérii. Po řece Ij kroutící se napříč centrem Amsterdamu proplouvá malá loďka, neslyšně a bez emisí. Pohání ji totiž elektromotor. Stejně jako vůz stojící na břehu, kde loďka právě kotví. Na jedno nabití by tento elektromobil odsud dojel až do Kolína nad Rýnem - 280 kilometrů. Něco jako z Prahy do Olomouce.

„To, že je auto schopné dojet tak daleko, je díky technologii lithium-polymerovým baterií, které využíváme. Mají velkou hustotu energie, a proto i velkou kapacitu. Takže ano - 280 kilometrů, to je homologovaný maximální dojezd tohoto auta,“ říká Mark Brinkmann z automobilky Hyundai, která v Amsterdamu novinářům představila model Ioniq.

Nizozemsko je proslulé zaváděním nových technologií do praxe. A navíc, jak říká Mark, technologický vývoj nelze zastavit.

Elektromobil | Foto: Matěj Skalický

„Bateriová technologie udělala v posledním roce velký krok kupředu. Navíc očekáváme, že v příštích letech bude vývoj pokračovat a maximální dojezd elektromobilů se bude dál prodlužovat.“

Průlom?

Podle motoristického novináře Lukáše Vaverky je dojezd činící 280 kilometrů u elektromobilu s očekávanou cenou okolo milionu korun průlomový.

„Tato hodnota je velice zajímavá, protože překonává ty nejbližší konkurenty. Vokswagen e-Golf ujede jen 190 kilometrů na jedno nabití, Nissan Leaf ve vylepšené verzi 250 kilometrů.“

„Na vlastní kůži jsme se přesvědčili, že dojezd je reálně dosažitelný, protože jsme měli spotřebu zhruba 12 kWh na 100 kilometrů v průměru a při kapacitě 28 kWh baterie se k tomu člověk může dostat,“ říká Lukáš Vaverka.

Současně upozorňuje, že ke zmíněným číslům je třeba si ještě připočíst energii, kterou elektromobil rekuperuje při brždění. Pak je reálné, že auto na jedno nabití 280 kilometrů skutečně ujede. Nutno dodat, že americká Tesla je v tomto ohledu ještě o krok napřed.

Nissan Leaf | Foto: Nissan

„Nejznámější elektromobil současnosti je Tesla Model S, ujede přes 500 kilometrů na jedno nabití. Ale to se bavíme o autě, jehož cena jde daleko přes 2 miliony korun,“ poznamenává Vaverka.

Cena je zatím největší překážka, kterou musí výrobci elektromobilů řešit. Například právě v Nizozemsku ji snižují velmi štědré státní dotace. Elektromobilita je v zemi na vzestupu. Dolní komorou místního parlamentu na jaře dokonce prošel návrh, který od roku 2025 zakazuje prodej aut se spalovacím motorem.

Elektromobil | Foto: Matěj Skalický

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme