Za stíhačku spitfire zaplatil kupec v aukci 117 milionů korun

Za 3,1 milionu liber, tedy v přepočtu 117 milionů korun, se v londýnské aukční síni Christie's vydražila britská stíhačka spitfire z druhé světové války. Oprava stroje, který ležel 40 let ztracený v písku na pláži u francouzského Calais, trvala pět let.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lidé v Londýně si prohlížejí Spitfire z druhé světové války. Stroj jde do dražby, výtěžek z ní na dobročinné účely | Zdroj: Reuters

Nádhernou melodii motorů Rolls-Royce Merlin dnes na světě „prozpěvuje“ posledních 56 letuschopných spitfirů; legendární stíhačky, která Němcům zabránila úspěšně završit tažení Evropou.

Na spitfiru s výrobním číslem P9374 odstartoval 24. května 1940 k bojovému letu nad Francii nadporučík Peter Cazenove z 92. perutě.

„Cazenove schytal kulku z německého bombardéru někam do motoru a pochopil, že svůj stroj už zpátky do Anglie nedotáhne. Tak si vybral široký pruh písečné pláže u Calais, které tehdy ještě držely britské síly, a perfektně přistál na břicho. Stačil ještě rádiem vzkázat: 'Vyřiďte matce, že jsem v pořádku a budu doma na odpolední čaj',“ připomíná pohnutou historii jednoho z prvních spitfirů historik James Holland.

Přehrát

00:00 / 00:00

Neobvyklý příběh stíhačky spitfire popsal zpravodaj ČRo Jiří Hošek

Dochovala se řada fotek německých vojáků, jak u vraku sestřeleného stroje pózují. Němci ale ponechali stroj svému osudu a ten se propadal hlouběji a hlouběji do svého písečného hrobu. Až jednoho dne zmizel úplně.

„V roce 1980 nečekaně přišly výjimečně silné přílivové vlny a spitfire se najednou znovu objevil a hověl si na pláži,“ popisuje James Holland, podle něhož se poměrně rychle zjistilo, o který konkrétní stroj se jedná.

Peter Cazenove se o nálezu svého spitfiru už nedozvěděl. Zemřel týden předtím, než jeho manželku kontaktoval letecký nadšenec, který mu chtěl tuto velkou novinu zvěstovat.

Stroj renovovali tři roky

Vrak letadla putoval napřed do muzea v Le Bourget a pak se přes francouzského sběratele dostal k dnešnímu majiteli, americkému filantropovi a sběrateli umění Thomasu Kaplanovi.

„Vrak spitfiru se k nám dostal v roce 2007. Prozkoumali jsme, které součástky můžeme zrestaurovat a znovu použít. První stroje provedení Mark I v sobě měly hodně nerezové oceli a ta vydržela i těch 40 let v písku. Takže tyto části se použít daly, stejně jako řada kosmetických detailů v kokpitu, včetně částí řídicí páky,“ popisuje Martin Overall, specialista ze světoznámé letecké restaurátorské dílny v anglickém Duxfordu. Právě tam se stroji po dobu tří let intenzivně věnovalo 12 lidí.

Stíhací letoun Supermarine Spitfire | Foto: Český rozhlas

Spitfiry provedení Mark I používaly trojlisté vrtule Rotol nebo de Havilland. Restaurátoři nikde po světě neokázali originální kus sehnat, a tak nechali vyrobit sérii osmi nových vrtulí. Jen jejich cena se vyšplhala na neskutečných několik set tisíc liber. Řadu původních součástek spitfiru pak duxfordští šikulové dokonce sháněli přes eBay.

„Strávili jsme spoustu času rešeršemi, které týkaly letadel z období května 1940. Vývoj byl tehdy tak překotný, že se podoba letadla měnila díky různým vylepšením z týdne na týden. Chtěli jsme, aby náš spitfire vypadal do nejmenšího detailu tak, jako 24. května 1940. Je to nepochybně ta nejautentičtější restaurátorská práce, která se kdy na jednom letadle dělala,“ říká Overall.

Zrestaurovaný stroj pilotovaný Johnem Romainem, dalším specialistou z Duxfordu, se poprvé vznesl 30. srpna 2011. A dnes večer se prodal za více než 3 miliony liber. Veškerý výtěžek půjde na dobročinné účely, hlavně pak charitativnímu fondu Královského letectva.

Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme