„Mrtvé” galaxie se mrtvými jen zdají

Staré galaxie stále vytvářejí nové hvězdy. Překvapivý objev ukazuje, jak se galaxie vyvíjejí během času.

Galaxie NGC 2841 na snímku z Hubblova dalekohledu

Galaxie NGC 2841 na snímku z Hubblova dalekohledu | Foto: NASA

Ve vesmíru existují dva základní typy galaxií - spirální, jako je naše Mléčná dráha, a eliptické. Ve spirálních galaxiích leží hvězdy v disku, který obsahuje husté a chladné plyny, z nichž pravidelně vznikají nové hvězdy. Tempo jejich vzniku je přibližně jedna hvězda za rok. V eliptických galaxiích je plynů velmi málo nebo vůbec žádné. Předpokládá se proto, že téměř všechny zdejší hvězdy jsou staré miliardy let a nové se už netvoří.

Astronomové z Michiganské univerzity však dokazují, že „mrtvé” eliptické galaxie jsou mrtvé jen zdánlivě. S pomocí kamery Wide Field Camera 3 na Hubblově dalekohledu, která pracuje v širokém rozsahu vlnových délek od ultrafialové až po infračervenou, zaznamenali individuální mladé hvězdy v eliptické galaxii Messier 105. Leží 34 milionů světelných let daleko a formace nových hvězd v ní dosud nikdy nebyla zaznamenána. Modré hvězdy jsou velmi jasné a připomínají hvězdy desetkrát až dvacetkrát hmotnější než Slunce.

Wide Field Camera 3, v Hubblově dalekohledu nahradila v květnu 2009 starší zařízení (Wide Field and Planetary Camera 2). | Foto: NASA

Některé objekty nejsou na individuální hvězdy dostatečně modré a mohly by představovat shluky mladých hvězd. Na základě toho astronomové vypočítali, že v galaxii Messier 105 v průměru vznikne jedna nová hvězda za 10 000 let, což znamená, že jde o kontinuální proces. Mladé hvězdy astronomové objevili i ve třech dalších starých galaxiích vzdálených asi 40 milionů světelných let. Objev však vyvolává další otazníky, jako je otázka po původu plynu, ze kterého se nové hvězdy formují.

Srovnání snímku ze staršího zařízení Wide Field and Planetary Camera 2 s novým Wide Field Camera 3 (NGC 6302, Bug Nebula) | Foto: NASA