Astronomové našli planetu vhodnou pro život jen 12 světelných let od Země

Planeta příhodná pro život se možná nachází blíž, než jsme si mysleli. Mezinárodní tým astronomů objevil takové těleso u hvězdy Tau Ceti v souhvězdí Velryby, necelých 12 světelných let od Země.

Nově objevené exoplanety se čím dál tím víc podobají Zemi

Nově objevené exoplanety se čím dál tím víc podobají Zemi | Foto: NASA, ESA

Planeta je čtyřikrát těžší než Země, její poloměr je větší zhruba dvakrát. Obíhá v pásmu, kde teoreticky může existovat voda v kapalném skupenství. Vědci ale nepředpokládají, že má planeta skalnatý povrch a spekulují spíš o tom, že by se mohlo jednat o vodní svět.

Tau Ceti je o něco menší a méně zářivá než Slunce. Obíhá kolem ní celkem pět planet, které jsou poměrně malé a mají minimální hmotnost. Hvězda je 11,9 světelného roku daleko a na noční obloze je viditelná pouhým okem.

Martin Fuchs ze Štefánikovy hvězdárny v Praze ve vysílání Rádia Česko

Martin Fuchs ze Štefánikovy hvězdárny v Praze upozornil, že objev je z velké části dílo matematiků. Jde podle něj o syntézu pozorovací astronomie, fyziky a pokročilých matematických metod.

„Je to o nové metodě, jak ze světla mateřské hvězdy zjistit, že okolo ní obíhají planety a jaké jsou. Aplikací velmi pokročilých matematických metod se podařilo zjistit, že tam ty planety jsou a jak vypadají, aniž by je kdokoli viděl.“

Objev podle Fuchse dokazuje, že není žádný důvod se domnívat, že by planeta Země byla ve vesmíru výjimečná a osamocená.

Stanislav Poddaný z Astronomického ústavu Akademie věd

Zatím se podařilo najít u jiných hvězd přes 800 planet. Podmínky pro život má ale jen malá část z nich.

„Od začátku totiž detekujeme jen ty největší, které jsou nejblíže hvězd. Takových, které jsou označeny jako potenciálně obyvatelné, je včetně nově objevené pouze devět,“ upřesnil Stanislav Poddaný z Astronomického ústavu Akademie věd.

Igor Maňour, Ondřej Himmer, Veronika Sedláčková, Karolína Koubová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít