Astronomové objevili nejbližší exoplanetu. Nachází se u systému Alfa Centauri

Evropští astronomové objevili exoplanetu, která je k Zemi zatím nejblíže ze všech. Planeta se nachází u systému Alfa Centauri a má podobnou hmotnost jako Země.

Nově objevená exoplaneta se nachází u systému Alfa Centauri

Nově objevená exoplaneta se nachází u systému Alfa Centauri | Zdroj: Reuters

Světlo od objevené exoplanety letí na naší planetu přes čtyři roky. Jen pro srovnání - světlo od Slunce dolétne na Zem přibližně za osm minut.

„Ta vzdálenost je ve skutečnosti obrovská,“ říká vedoucí Štefánikovy hvězdárny Jakub Rozehnal.

Exoplaneta je tak blízko své hvězdě, že by na ní život nevydržel. Teploty se tam pohybují kolem 1200 stupňů Celsia. Vzdálenost mezí ní a hvězdou je výrazně bližší, než je například vzdálenost mezi Merkurem a Sluncem.

O exoplanetě mluvil na Rádiu Česko vedoucí Štefánikovy hvězdárny Jakub Rozehnal

„Na Merkuru dosahuje v maximu teplota 500 stupňů. Tady odhadujeme, my jsme samozřejmě tu teplotu neměřili, my tu planetu vlastně ani nevidíme, my o ní jenom víme z jejich nepřímých vlivů, že teplota bude kolem těch 1200 stupňů,“ vysvětluje Rozehnal.

Exoplanetu objevil spektograf HARPS, jeho dalekohled má průměr 3,6 metru. Dalekohled se nachází na jižní observatoři v jižní Chile, kde probíhá evropský výzkum. Právě spektrografem byla objevena historicky první exoplaneta.

Exoplaneta je planeta obíhající kolem jiné hvězdy než kolem Slunce. Patří tedy do jiné sluneční soustavy. Přestože byly už dávno předpovězeny, nebyly do 90. let 20. století známy žádné exoplanety. Díky novým metodám pozorování a lepším technologiím jsou nyní každoročně objeveny desítky exoplanet.

Exoplanetu objevili astronomové ze ženevské observatoře. V nevypsaném souboji tak předehnali své americké kolegy.

„Evropané jsou v objevování planet velmi úspěšní. Historicky první exoplaneta byla objevena v roce 1995 právě v Evropě. V dnešním měřítku je výzkum tak nákladný, že se bez spolupráce neobejde, i když v něm panuje zdravá konkurence,“ říká Rozehnal.

„Někdy je ale třeba objev ověřit, verifikovat, zpřesnit. A vy zrovna nemáte k dispozici danou aparaturu nebo technologii, kterou by to šlo udělat. Pak je spolupráce nezbytná,“ dodává Rozehnal.

Martina Mašková, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít