Astronomové objevili opakující se radiové záblesky ze vzdáleného kosmu

Astronomové hlásí nečekaný objev. Ve vzdáleném kosmu totiž našli rychlé radiové záblesky, které se opakují. Doteď se přitom předpokládalo, že signály vytváří zanikající hvězdy a každý z nich je tedy jedinečný. Vědci si teď lámou hlavu s tím, co to znamená, a ve hře je i možnost, že je signál uměle vytvořený.

Mléčná dráha

Mléčná dráha | Foto: Fotobanka Pixabay

Signály jsou radiové pulsy s obrovskou energií. Trvají jen několik milisekund, takže je velmi složité je zaznamenat. Poprvé se to podařilo v roce 2001. Od té doby se radiové záblesky mapují, stále se ale přesně neví, odkud pocházejí.

Nejpravděpodobnější hypotézou bylo, že rychlé pulsy vytvářejí zanikající hvězdy. To se teď ale změnilo. Nově objevený signál je totiž výjimečný tím, že se opakuje.

S objevem přišel doktorand Paul Scholz z univerzity v kanadském Montrealu. Ten několik měsíců studoval velké množství dat z obřího radioteleskopu zasazeného do údolí na ostrově Portoriko.

Zaznamenal zdánlivě obyčejný krátký radiový záblesk ze vzdálenosti asi tří miliard světelných let. Když ho ale porovnal s ostatními, zjistil, že stejný záblesk už před rokem zdokumentovala německá astronomka.

Vědci si nejdřív mysleli, že se jedná o chybu, a tak data analyzovali a dál sledovali místo, odkud vyšel. A nestačili se divit – v rozmezí tří měsíců stejný signál zaznamenali devětkrát.

Vysvětlení původu chybí

Astronomové museli přiznat, že neznají žádný vesmírný jev, který by takové signály mohl produkovat. Záblesky se navíc objevovaly jen v určitých intervalech. Jiný signál s logickou strukturou objevili astronomové už minulý rok a připustili, že ho teoreticky mohla vytvořit mimozemská technologie.

Nabízí se i teorie, že by mohlo jít o pulsující, velmi silnou a extrémně rychle rotující neutronovou hvězdu, která je na pokraji zhroucení se v černou díru a která radiové signály pravidelně vysílá.

Studie současně vyvolala mezi astronomy velkou polemiku, protože takový objekt je jen teoretický a v naší galaxii se nejspíš nevyskytuje, jak uvedl jeden ze spoluautorů studie astronom Jason Hessels.

Někteří jeho kolegové výsledky výzkumu zpochybňují a volají po revizi celého fenoménu. Už brzy by astronomové mohli získat více informací. Letos totiž budou uvedeny do provozu celkem tři radioteleskopické observatoře – v Kanadě, v Austrálii a v Číně.

ČRo, Matěj Štýs, Viktor Daněk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít