Astronomové poprvé pojmenují vesmírná tělesa za hranicemi sluneční soustavy

První dvacítka planet a hvězd, které nejsou ve sluneční soustavě, dostanou svá jména. Vyhlásí je Mezinárodní astronomické unie na generálním shromáždění v Honolulu. Jména poprvé v historii navrhla veřejnost. Pravidla byla přísná.

Zákryt hvězdy planetkou

Zákryt hvězdy planetkou | Foto: Petr Sobotka

„Nesmí být navrženo jméno po žijící osobnosti nebo po vojevůdci, politikovi, náboženském aktivistovi. Aby to taky nebyla postava z románu, kde se potom ozve autor, že na to má právo. Proto také unie navrhuje, aby se toho účastnili astronomické spolky, třeba i amatérské, které v daných zemích posbírají návrhy,“ vysvětluje Pavel Suchan z Astronomického ústavu Akademie věd.

Mezinárodní astronomická unie bude hledat jména i pro další planety. Díky Keplerově družici se počet objevených planet mimo sluneční soustavu zvýšil na dvě tisícovky. Na některých by mohl být i život.

Jak se pojmenovávají kosmická tělesa, zjišťoval Jaroslav Skalický

„Je to v případě, že se u cizí hvězdy objeví planeta, která je velká jako Země a především je v zóně života, na jejím povrchu by teoreticky mohla být kapalná voda. Hledáme je v naší galaxii. To je ještě náš hvězdný domov, řádově jsou to desítky a stovky světelných roků,“ říká Pavel Suchan.

Lidé podle něj pojmenovávají kosmická tělesa odedávna.

„Planety sluneční soustavy, ty nejjasněší hvězdy, pak se pojmenovávají komety. To jsou jediná tělesa, která se mohou jmenovat po svém objeviteli. U planetky objevitel má právo navrhnout pojmenování a musí to zdůvodnit. Astronomická unie si vyhrazuje právo to schválit.“

Ilustrace zobrazuje možnou podobu exoplanety Kepler-452b | Foto: NASA Ames/JPL-Caltech

Nejčastěji jméno navrhoval astronom Miloš Tichý z hvězdárny na Kleti. Objevil přes 500 asteroidů neboli planetek a jednu kometu.

„My pracujeme tak, že hledáme něco, co se pohybuje mezi tím, co se nepohybuje. Když je tam něco nového, tak to změříme, spočítáme dráhu, abychom viděli, jestli je ta planetka zajímavá. Kolegové ve světě pak o tom dostanou informaci a pomohou nám zpřesnit dráhu toho tělesa,“ řekl nedávno v rozhlasovém rozhovoru Miloš Tichý.

Svou planetku má na obloze i Pavel Suchan. Mezinárodní astronomická unie tak ocenila jeho boj proti světelnému znečištění.

„Obíhá po dráze mezi planetou Mars a Jupiter. Je menší než čtyři kilometry. Je to samozřejmě velmi příjemný pocit, protože Mezinárodní astronomické unie nepojmenuje těleso ve vesmíru po komkoli.“

Jaroslav Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít