Astronomové zachytili světlo ze zatím nejvzdálenější galaxie

Američtí astronomové zachytili světlo ze zřejmě dosud nejvzdálenější galaxie, která je od nás vzdálená třináct miliard dvě stě milionů světelných let. Vznikla v době, kdy byl vesmír, na kosmické poměry, ještě mladý. Bylo mu teprve nějakých 500 milionů let.

Vzdálené galaxie ve vesmíru

Vzdálené galaxie ve vesmíru | Foto: NASA

Vzdálenou galaxii objevily dva dalekohledy - Hubbleův a Spitzerův, které jsou jedny z těch nejlepších na Zemi. Na straně astronomů ale kromě dobré techniky stálo také štěstí.

„Mezi Zemi a onu extrémně vzdálenou galaxii se postavila jiná kupa galaxií a důsledkem gravitační čočky se vzdálené světlo asi patnáctinásobně zjasnilo. Díky tomu se oba teleskopy mohly na vzdálenou galaxii podívat,“ popisuje vzniklou situaci Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Mikuláše Koperníka.

O nově objevené galaxii mluvil v Ozvěnách dne Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Mikuláše Koperníka

K vědcům dorazilo světlo staré několik miliard let a není jisté, zda daná galaxie stále existuje nebo jak momentálně vypadá a kde se nachází.

„Každý pohled do vesmíru je pohledem do minulosti, stačí se podívat na naše Slunce a vidíme obraz starý osm minut, při pohledu na planety to jsou desítky minut, nejbližší hvězdy jsou od nás vzdálené světelné hodiny,“ vysvětluje Dušek.

Astronom Dušek považuje objev za velmi přínosný: „Poprvé se těmito dalekohledy podařilo získat data, která vesmírnou vzdálenost skutečně potvrzují s velkou pravděpodobností a říkají něco o tom, jak vypadaly první galaxie krátce po vzniku vesmíru a jakým způsobem se formoval dnešní vesmír.“

„Ukazují, že původně vznikaly menší galaxie, které se v průběhu let skupovaly do větších celků, z kterých třeba vznikla naše galaxie Mléčná dráha,“ vysvětluje Dušek.

Ivana Moravcová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít