Čeští astronomové oznámili unikátní objev. Meteority našli 21 let od pádu

Čeští astronomové zaznamenali mimořádný úspěch. Poblíž středočeského Benešova našli tři meteority, které při průletu atmosférou vyfotografovali před 21 lety. Je to poprvé na světě, co byly meteority s rodokmenem nalezeny po tak dlouhé době. Oznámil to dnes ve vědecko-populárním magazínu Českého rozhlasu Meteor astronom Pavel Spurný, který tým odborníků vedl.

Fotografie meteoru přelétajícího oblohu

Fotografie meteoru přelétajícího oblohu | Foto: NASA

Silně zkorodované kusy kosmického materiálu ležely na poli, které bylo celou dobu běžně obděláváno. Jejich objevení proto bylo velmi náročné.

„Byl to velký krok do neznáma. Nevěděli jsme, co vůbec můžeme očekávat, zdali vůbec můžeme očekávat, že nějaké železo v tom původním skupenství tam vůbec zůstalo, v těch malých meteoritech. Protože jsme věděli, že jdeme hledat malé meteority. Takže to byl takový zoufalý pokus s velmi nejistým výsledkem,“ vzpomíná Pavel Spurný.

Reportér Marek Janáč sledoval české astronomy během pátrání po meteoritu

Vědcům se meteority podařilo objevit mimo jiné díky tomu, že opravili chybu měření z roku 1991, kdy jim jedna kamera poskytla nesprávný časový údaj. Ten se podle astronoma Spurného lišil od skutečnosti o 1 minutu a 10 sekund.

„Bohužel výsledný průměr dráhy na zemský povrch se nám posunul o necelých 300 metrů směrem na západ, což znamenalo ovšem to, že když to potom přepočítám do polohy pádové oblasti, tak my jsme prohledávali oblast, která byla přesně o tolik posunutá na východ. Ta nová pádová oblast s tou starou oblastí pádovou, kde jsme doopravdy hledali, se prakticky akorát nepřekrývaly,“ vysvětluje.

Meteority nesou jméno podle nejbližšího velkého města Benešov. Astronomové předpokládají, že v oblasti budou ještě hledat. Podle Spurného je přitom meteorit Benešov teprve druhým případem na světě, kdy se ukázalo, že meteority mohou být složeny i z více než jednoho druhu materiálu. Objev tedy má sílu přepsat dosavadní pohled na meteority.

Astronom Pavel Spurný při hledání meteoritu Benešov | Foto: Marek Janáč

„Ta tělesa jsou podstatně komplikovanější, nejsou to tak zjednodušená tělesa, jak si myslíme, v tom, že jsou složená z jednoho typu materiálu. Jsou to právě tělesa, která v minulosti procházela vývojem, kde se míchaly různé materiály dohromady, vznikla z toho nová tělesa,“ říká Spurný.

Čeští astronomové patří v hledání meteoritů s takzvaným rodokmenem k nejlepším na světě. Pomohli určit dráhu plných dvou třetin těchto těles.

Marek Janáč, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít