Jezera na Marsu: ještě před 3 miliardami let

Před třemi miliardami let bylo na Marsu dost teplo na to, aby zde mohla existovat povrchová jezera plná kapalné vody.

Kresba sondy Mars Reconnaissance Orbiter

Kresba sondy Mars Reconnaissance Orbiter | Foto: NASA

Dřívější výzkumy naznačily, že v dávné historii Mars zažil velmi teplé a vlhké období, které však skončilo před 4 až 3,8 miliardami let. Tehdy planeta ztratila většinu své atmosféry, ochladila se a vyschla. Nová studie snímků pořízených sondou Mars Reconnaisance Orbiter ale ukazuje, že na Marsu bylo teplo a vlhko i později - před pouhými třemi miliardami let. Tým výzkumníků z Imperial College London a University College London na snímcích studoval několik plochých prohlubní, které se nacházejí v rovníkové oblasti Marsu nad 2000 km dlouhou roklinou Ares Vallis.

Vznik prohlubní odborníci zatím připisovali sublimaci ledu. Nová studie ale ukazuje, že prohlubně jsou vzájemně propojeny řadou klikatých kanálů, které podle vědců mohla vytvořit jediná věc - tekoucí voda. Prohlubně jsou tedy zřejmě zbytky dávných jezer plných kapalné vody, která se přelévala z výše položených jezer do jezer s nižší polohou. Oteplení, které umožnilo existenci jezer, mohlo být podle vědců důsledkem sopečné činnosti, impaktů meteoritů nebo posunem oběžné dráhy Marsu.

Zdroj: Imperial College London