Jihočeští astronomové jsou mezi 20 nejúspěšnějšími hledači planetek

Počet potvrzených objevů planetek v hvězdárně na Kleti dosáhl v letošním roce tisícovky. Objevitelem tisící planetky o velikosti tří kilometrů se stal astronom Miloš Tichý. Teleskopem Klenot ji poprvé zaznamenal v roce 2003.

Obrázek asteroidu Eros pořízený NASA

Obrázek asteroidu Eros pořízený NASA | Foto: NASA/ JHUAPL

„V současnosti se nachází v souhvězdí Blíženců, ale ani malým dalekohledem byste ji tam neviděli,“ popisuje ředitelka českobudějovické Hvězdárny a planetária Jana Tichá.

Těleso podle jejích slov patří mezi planetky takzvaného hlavního pásu, které krouží kolem Slunce mezi drahou Marsu a Jupiteru.

Oběhnout kolem slunce jí trvá 5,28 roku. Zatím nosí pracovní název 2003DK13. Čeští astronomové nyní uvažují, jaké jméno jí přidělí.

„Protože jsme patrioti, tak z oblasti jihočeské, ať už jihočeského místopisu nebo kultury a osobností,“ dodává Tichá. Podrobnosti prozrazovat zatím nechce.

Jitka Cibulová Vokatá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít