Kolem Země proletí 'velká dýně', planetu mine v bezpečné vzdálenosti

Na konci října mine Zemi v těsné blízkosti velký asteroid. Planetka měřící napříč 400 metrů, se přiblíží asi na vzdálenost půl milionu kilometrů. Zůstane tedy až za oběžnou drahou Měsíce a nemůže Zemi ohrozit. Experti z NASA tělesu říkají "velká dýně", protože kolem Země proletí v době svátku Halloween.

Asteroid Apophis nás naštěstí při blízkém průletu v letech 2029 a 2036 bezpečně mine | Foto: Dan Durda, FIAAA

Pozorovatelé na Zemi budou ke spatření objektu potřebovat alespoň malý teleskop. Americká NASA se při pozorování chystá vyzkoušet nové technologie, které by měly umožnit zmapovat povrch tělesa s velkou přesností.

"Chystáme se poprvé otestovat možnost pořizování radarových snímků s rozlišením dva metry a doufáme, že dosáhneme dosud nevídané úrovně detailů," řekl expert NASA Lance Benner.

Z dosud známých planetek se očekává další podobně těsný průlet až v roce 2027. Asteroid 1999 AN10 velký 800 metrů se k Zemi přiblíží zhruba na vzdálenost Měsíce.

Může se ale stát, že se do té doby objeví další asteroid, blížící se k naší planetě. Ten, který proletí kolem Země na konci října, se totiž podařilo objevit teprve před dvěma týdny.

ČTK, Ondřej Himmer Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít