Nevídaný spektákl na letní obloze nabídne planetární noc

Jedinečnou podívanou nabídne dnes v noci obloha nad Českem. Postupně se na ní totiž objeví všechny planety sluneční soustavy. Navíc pak budu ještě k zahlédnutí Měsíc a Pluto.

Asteroid pozorovali desítky astronomů po celém světě.

Asteroid pozorovali desítky astronomů po celém světě. | Zdroj: Reuters

Jako první se za soumraku objeví sousední planeta Venuše.

„Venuše je vidět kolem deváté hodiny. Je v roli večernice – to znamená musíme vykouknout na západní obzor. Kolem půl desáté uvidíme druhou planetu, Saturn, která je mléčná,“ říká Pavel Suchan z Astronomického ústavu Akademie věd.

I pak se ale vyplatí zůstat vzhůru. Během noci totiž může pozorovat domovskou galaxii Mléčnou dráhu nebo meteorický roj Perseidy. Uran a Neptun jsou v tomto období vidět prakticky celou noc, ale k jejich pozorování je třeba dalekohled.

Co bude v průběhu noci k vidění, říká ředitel hvězdárny v Rokycanech Karel Halíř

„Na ranní, skoro už rozbřeskové obloze je to planeta Jupiter, Mars a také zcela výjimečně Merkur,“ dodává Pavel Suchan.

„Možná, že jste počítali a napočítali jste sedm. Ta osmá, to je naše Země. Takže potom stačí kouknout se pod nohy,“ žertuje ředitel hvězdárny v Rokycanech Karel Halíř.

Geometrické podmínky pro sledování planet budou pro celou Evropu stejné. Pozorování ale můžou zhatit podmínky meteorologické, napříč celým kontinentem proměnné. Meteorologové hlásí přísun oblačnosti ze západu, a tak z míst, kde noční oblohu pokryjí mraky, bude pozorování obtížné.

Léto je okurkovou sezonou i pro astronomy. Nejlépe se jim totiž pozoruje obloha v zimních měsících, kdy bývají dlouhé noci. Výhled na všechny planety v jedné noci tak podle Karla Halíře není věcí vzácnou, ovšem ani běžnou.

Marína Dvořáková, Veronika Neprašová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít