Objevování vesmíru začíná další kapitolu, v provozu je jeden z nejrychlejších radioteleskopů

Austrálie zprovoznila jeden z nejrychlejších radioteleskopů na světě za 152 milionů dolarů. Třicet šest antén s průměrem 12 metrů má za úkol odhalit nové supergalaxie a původ hvězd. Celý komplex radioteleskopů se má do roku 2024 stát největším radioteleskopickým projektem na světě.

Spirální galaxie M81 v souhvězdí Velké medvědice

Spirální galaxie M81 v souhvězdí Velké medvědice | Foto: NASA/JPL Caltech

Vědci si od nového vynálezu slibují mnoho. Radioteleskop ASKAP by měl být schopen shromáždit daleko větší množství informací než všechna dosavadní zařízení dohromady.

Kromě tajemství původu prvních hvězd má odhalit odpovědi na otázky, které souvisejí například s gravitací nebo magnetickými poli ve vesmíru.

Hostem ve Světě o jedné byla Ika Detrichová, vedoucí českého vysílání Rádia SBS v Sydney

Radioteleskop je umístěn v odlehlé oblasti, kde není tak silné radiové rušení. Nachází se na nejtišším místě v Austrálii přibližně 700 kilometrů od města Perth. Celá lokalita, která dříve sloužila jako ovčí farma, je stejně velká zhruba jako Nizozemsko.

ASKAP je součástí vyvíjeného Square Kilometre Array (SKA), které se má stát největším radioteleskopickým projektem na světě.

Austrálie velmi stála o to, aby se projektu mohla zúčastnit. Za výstavbu komplexu zaplatí 2,5 miliardy dolarů. Společně s ní se zapojí ještě Nový Zéland a v roce 2020 Jihoafrická republika.

Ika Detrichová, vedoucí českého vysílání Rádia SBS v Sydney, tvrdí, že účast v projektu je pro zemi zejména prestiž.

„Austrálie navazuje na proslulé radiové observatoře v našem státě, díky kterým jsme první na světě v bezdrátové LAN technologii. Takže se slibuje, že vzhledem k tomu množství informací, zpracování a superpočítačům a tak dále, to posune vědce někam dál, kde ještě ani netuší, že něco objeví," říká Ika Detrichová.

Tereza Svobodová, Magdaléna Trusinová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít