Opportunity objevila na Marsu horninu, na kterou dlouhodobě působila voda

Sonda Opportunity přišla s dalším jasnějším důkazem o tom, že na planetě Mars mohla být voda, umožňující existenci života. Vozítko totiž narazilo na horninu, na kterou dlouhodobě voda působila.

Vozítko Opportunity na Marsu.

Vozítko Opportunity na Marsu. | Foto: NASA | Zdroj: NASA

Fakt, že na Marsu je voda, je znám a prokázán již delší dobu. Jedna z předchozích sond, která přistála v severní polární oblasti, objevila vodu v pevném skupenství.

„To, o čem teď bude řeč a po čem pátrá jak sonda Opportunity, tak především její mladší a výkonnější sestřička Curiosity, je, zda přítomnost vody kdysi dávno v historii mohla dovolit existenci života,“ přibližuje současný objev ředitel České kosmické kanceláře Jan Kolář.

Co znamená objev sondy Opportunity, vysvětluje ředitel České kosmické kanceláře Jan Kolář

Někteří vědci jsou přesvědčení, že na Marsu kdysi tekla čistá, pitná voda, která měla v určitých oblastech velký proud. Svědčí o tom fotografie, které byly pořízeny z míst, připomínajících svou charakteristikou oblasti pozemských říčních toků.

Obě sondy nyní mapují geologický stav povrchu Marsu a ukazuje se, že přibližně pět až šest miliard let nazpět bylo podnebí této planety velmi podobné klimatu zemskému.

„Byla tam tekoucí voda, byla tam i atmosféra a jenom není jisto, zda existoval na Marsu také život,“ shrnuje poznatky o červené planetě Jan Kolář.

Podle Jana Koláře je však výlet člověka na Mars stále ještě obrazně řečeno ve hvězdách. Současné odhady předpokládají za reálnou druhou polovinu tohoto století. Existují však i plány soukromých společností, které by chtěly vstoupit na čtvrtou planetu sluneční soustavy již ve 20. letech tohoto století.

Zdenka Turková, Petr Král, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít