Před 30 lety explodoval Challenger. Za havárii mohlo namrzlé těsnění motoru

Před 30 lety odstartoval na svou desátou vesmírnou misi americký raketoplán Challenger. Nadšení mezi diváky v Kennedyho vesmírném středisku na americké Floridě ale dlouho netrvalo. Přesně 73 vteřin po startu raketoplán explodoval. O život přišlo všech 7 členů posádky. Havárii způsobila vada těsnění na jednom z motorů vlivem mrazu v noci před startem.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Exploze raketoplánu Challenger 28. ledna 1986 | Foto: Bruce Weaver | Zdroj: ČTK

Raketoplán odstartoval 28. ledna 1986, přesně 22 minut před polednem. Vše vypadalo v pořádku až do 73. vteřiny, kdy raketoplán ve výšce 15 kilometrů explodoval.

První trosky včetně kabiny s posádkou dopadly do moře už dvě minuty po výbuchu, poslední až o hodinu později. Hlavní příčinu této tragédie se podařilo zjistit už brzy po vylovení trosek – selhalo těsnění, na jehož nespolehlivost při nízkých teplotách upozorňoval i sám výrobce.

Přehrát

00:00 / 00:00

Okolnosti havárie raketoplánu Challenger, ke které došlo 28. ledna 1986, přiblížil odborník na kosmonautiku Pavel Toufar

Podle odborníka na kosmonautiku Pavla Toufara technici vůbec neměli povolit start.

„Technici z výrobní firmy varovali, že v noci na 28. byl na některých místech mráz až minus 14 stupňů. A už byla známa skutečnost, že při tajném vojenském letu druhého raketoplánu Discovery v lednu 1985 se taková závada – zatuhnutí izolace mezi segmenty motorů – projevila. Dokonce tam došlo k prohoření, ale mimo raketoplán, takže se nic vážného tehdy nestalo,“ říká Toufar.

Důvodem havárie bylo prohoření motoru. „Pomocné raketové motory jsou sesazovány ze čtyř velkých kusů a zajištěny dvěma gumovými kroužky, které zajišťují, aby se plamen z vnitřku motoru nedostal na povrch,“ vysvětluje Milan Halousek z České kosmické kanceláře.

Za normální teploty tyto kroužky plamen měly udržet, ale jak byly podchlazeny, plamen se skrz ně dostal ven. „Bohužel v místě, kde šlehal k hlavní palivové nádrži. Došlo k uvolnění velkého množství tekutého vodíku a k velkému výbuchu.“

„Po havárii Challengeru a později raketoplánu Columbia při návratu z kosmu se objevily hlasy, že to je slepá ulička, že to byl mylný krok ve vývoji kosmické techniky. Já si to nemyslím. Raketoplány jsou inspirací i pro výstavbu budoucích kosmických objektů a udělaly velký kus práce,“ myslí si Pavel Toufar.

ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme