Raketoplán Discovery vyráží na svůj poslední let. Do muzea

Americký raketoplán Discovery se vydává na poslední cestu. Speciálně upravený Boeing 747 ho přepraví z Kennedyho vesmírného střediska na Floridě do Washingtonu. Tam ho převezme Muzeum letectví a kosmonautiky jako cenný exemplář.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Discovery přepraví do Washingtonu speciálně upravený Boeing 747

Discovery přepraví do Washingtonu speciálně upravený Boeing 747 | Zdroj: Reuters

Raketoplán Discovery bude k vidění pouhým okem z centra Washingtonu. Boeing 747, který ho dnes převeze na zdejší mezinárodní letiště, totiž přeletí v relativně nízké výšce nad památníky a muzei obklopujícími prostranství zvané National Mall.

Počasí má být slunečné a teplé. Česká se proto, že se hlavně na terasách a přístupných střechách v centru města shromáždí velké množství lidí.

Discovery letěl do vesmíru celkem 39krát. Poprvé v roce 1984, ale to bylo trochu vykročení levou nohou: „Při prvním pokusu o start došlo ke zrušení startu až po zapálení hlavních raketových motorů. Byl přitom natlakován dvěma tisíci tunami paliva, takže to nebyla zrovna příjemná a normální situace,“ vysvětluje expert na kosmonautiku Tomáš Přibyl.

Přehrát

00:00 / 00:00

Expert na kosmonautiku Tomáš Přibyl přiblížil slavnou éru raketoplánů

Tím si ale vybral raketoplán odbyl „dětské nemoci“, v dalších letech letěl do kosmu s mnoha špionážními satelity a vynesl třeba Hubbleův kosmický teleskop. Celkem třináctkrát byla jeho cílem mezinárodní kosmická stanice. V roce 1998 se v něm proletěl 77letý John Glenn, a stal se tak nejstarším člověkem ve vesmíru. Naposledy raketoplán vzlétl loni v únoru, celkem strávil ve vesmíru 366 dní.

V roce 1972, kdy se začaly raketoplány vyvíjet, by nikdo nevěřil, že budou létat ještě za třicet let. Jejich životnost byla sice původně trochu vyšší, ale v roce 1981, kdy začaly létat, se počítalo, že každý raketoplán odletí buď sto startů, nebo bude mít životnost 10 let – v závislosti na tom, co nastane dříve. Stovky startů se však nedočkal žádný z nich.

Raketoplány jsou nenahraditelné

Končící éru raketoplánů podle Tomáše Přibyla nic nenahradí. „Z velké části jsou raketoplány nenahraditelné. Jejich schopnosti, tedy vynášet do vesmíru velké náklady i s posádkou, vracet se z oběžné dráhy s 15tunovým nákladem, provádět rozsáhlé manévrování ve vesmíru, přiblížit se k mrtvým družicím a opravovat je – to v současné době žádný stroj nemá a ani mít nebude.“

V oblasti pilotovaných letů jde dnes Amerika dvěma cestami. Jednou je loď Orion, která má zajistit lety do hlubin vesmíru, tedy k Měsíci, asteroidům a jednoho dne třeba i k Marsu.

„Druhým směrem je taková běžná ‚taxislužba‘ na mezinárodní kosmickou stanici. Pro tu se dnes vyvíjí čtyři soukromé komerční pilotované lodě, které by snad již za pět let mohly vozit v rámci rutinního provozu posádky do vesmíru,“ říká Tomáš Přibyl.

Další vysloužilé raketoplány také míří do stálých expozic: Enterprise do New Yorku a Endeavour do Los Angeles. Atlantis zůstane na Floridě v Kennedyho vesmírném středisku, kde se pro něj staví hala za 100 milionů dolarů.

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír ukončil program raketoplánů loni v létě. Discovery je nejstarším z dochovaných raketoplánů. Byl také prvním raketoplánem, který letěl do vesmíru po haváriích raketoplánů Challenger v roce 1986 a Columbia roku 2003.

Vít Pohanka, Martin Hromádka, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme