Triumf českých vědců: pomohli objevit neznámý druh meteoritu

Mezinárodně uznávaný časopis Science zveřejnil další úspěch české vědy. Je jím objev dosud neznámého typu meteoritů, který patří mezi takzvané achondrity. I mezi nimi je ale naprostou výjimkou.

Meteority

Meteority | Foto: Hynek Bulíř

Z tisíce šesti set achondritů, které dosud vědci našli, jsou jen čtyři, které se nehodí do žádné škatulky a nově nalezený meteorit z Austrálie k nim patří:

"Je z většího tělesa, které prošlo geologickým vývojem diferenciací. Máme v ruce meteorit, který nám něco říká o procesech, které probíhaly na mateřském tělese," popisuje spoluautor objevu Pavel Spurný z Astronomického ústavu Akademie věd.

Meteorit byl nalezen vloni právě za pomoci Pavla Spurného. V jižní Austrálii se totiž podařilo vyfotografovat průlet meteoritu. Český astronom potom pomocí dvou fotografií propočítal nejen kde na zemském povrchu meteorit najít, ale pokoušel se také zpětně modelovat odkud k Zemi přiletěl.

"To, co se zatím ze zpětné integrace jeví jako nejpravděpodobnější, je, že pochází z nejvnitřnějšího pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem. Tam už zase není mnoho těles na výběr, řekl bych, že je poměrně velká pravděpodobnost, že se tato detektivka podaří vyřešit," předjímá Spurný.

Podle astronoma je meteorit vzácný zejména svým složením a vědci teď pátrají, odkud k Zemi přiletěl: "Není moc takových těles, ze kterých to může pocházet. Musí to být velké těleso, takže to zužuje okruh potenciálních rodičů tělesa. K hledání velice významně přispívá i dráha, po které těleso přiletělo k Zemi a kterou mi známe."

Nově objevený meteorit se jmenuje Bunburra Rock Hole. První slovo názvu znamená v jazyce aboridžinských domorodců černá.

Marek Janáč, Lenka Rafaelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít