Vědci našli osamělou planetu bez hvězdy. Od Země je vzdálena 80 světelných let

Astronomové objevili v souhvězdí Kozoroha novou planetu. Podle vědců je relativně blízko - jen 80 světelných let od Země. Vesmírem pluje sama a neobíhá kolem žádné hvězdy.

Exoplaneta epler-47

Exoplaneta epler-47 | Foto: NASA /ESA/HST

Objekt s názvem PSO J318.5-22 je první svého druhu. I když se předpokládá, že podobných osamělých planet je ve vesmíru víc.

V tomto případě jde o mladého plynného obra. Váží 6,5 Jupiteru, teplotu má zhruba 1200 K a starý je mezi 8 až 20 miliony let. Vědci se těší, že pomůže nahlédnout do doby vzniku a formování planet.

Exoplanet už astronomové našli tisíce. Většinu ale není možné pozorovat přímo kvůli blízkosti hvězd. Jsou vidět třeba jen jako změny ve svítivosti, když přelétají mezi Zemí a mateřskou hvězdou. Nebo jako odchylky v dráze hvězdy, jak se oba objekty přitahují.

Tentokrát ale teleskopy zachytily infračervené světlo přímo z nové planety. A vědci tak budou mít spoustu nového studijního materiálu.

Ondřej Bouda, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít