Vědci objevili planetu velmi podobnou Zemi

Vědci objevili planetu, která je velmi podobná Zemi. Je vzdálená asi 600 světelných let, zhruba 2,5krát větší než Země a obíhá kolem hvězdy podobné našemu Slunci. Planetu objevil Keplerův vesmírný teleskop a po něm také dostala jméno: Kepler-22b.

Nově objevená planeta Kepler-22b

Nově objevená planeta Kepler-22b | Zdroj: Reuters

Astronomové už o vesmírném ‚bratříčkovi‘ Země vědí od února, ale čekali, až jeho existenci potvrdí i jiné teleskopy. Podle profesora Andrewa Coatese z University College London je to významný objev.

„Předpokladem vzniku života jsou voda, zdroj tepla, vhodné chemické procesy a dostatek času na to, aby se život vyvinul. Netvrdím, že na planetě Kepler-22b je život, ale najít planetu podobnou Zemi je pro astronomy něco jako najít svatý grál,“ řekl BBC profesor Coates.

Stanislav Poddaný ze Štefánikovy hvězdárny v Praze mluví o nově objevené planetě podobné Zemi ve Světě o druhé na Rádiu Česko.mp3

Odborníci zatím podle BBC nevědí, zda na planetě Kepler-22b převládá hornina, plyn nebo kapalina.

„Abychom mohli zjistit, jestli je plynná nebo pevná, tak potřebujeme znát hmotnost té planety. To právě bohužel zatím nevíme, protože družice Kepler je schopná určit pouze poloměr té planety. Hmotnost musíme potom určit pomocí nějakých velkých dalekohledů ze Země a ty se teprve musí na tuto planetu podívat a určit její hmotnost,“ řekl Stanislav Poddaný ze Štefánikovy hvězdárny v Praze.

Obyvatelná zóna ve vesmíru

Planeta Kepler-22b se nachází v takzvané obyvatelné zóně, což je podle něj myšlená oblast kolem hvězdy, kde by se teoreticky mohla vyskytovat voda.

„Nicméně obyvatelná zóna není nějak pevně stanovená. Je definovaná jenom z toho, že si vlastně vezmete mateřskou hvězdu, která nějak svítí a vydává nějaké teplo, a v určité vzdálenosti od té hvězdy je prostě optimální teplota pro to, aby tam byla voda. Nicméně výpočet obyvatelné zóny skutečně bere do úvahy jenom, jak moc ta hvězda svítí a jak moc daleko ta planeta od té hvězdy je. Takže vůbec se nezabývá tím, jestli ta planeta má atmosféru, případně jestli ta atmosféra potom nějakým způsobem ovlivní teplotu na té planetě,“ uvedl Stanislav Poddaný.

Rok na nově objevené planetě trvá asi 290 dnů. Vzdálenost Keplera-22b od jeho hvězdy je asi o 15 procent kratší než vzdálenost Země od Slunce. Hvězda planety vydává asi o čtvrtinu méně světla než Slunce, takže je tam teplota asi 22 °C a může tam být voda v kapalném skupenství.

Vesmírný teleskop Kepler zatím našel 2326 planet, které mohou být podobné Zemi, včetně 207 planet o velikosti Země, z nichž se deset nachází v „obyvatelné zóně“, kde může existovat voda v kapalném skupenství.

Martina Mašková, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít