Venuše může být geologicky aktivní

Vulkány na Venuši soptily před 2,5 miliony let i před pár stovkami roků. Tento objev naznačuje, že planeta může být stále ještě geologicky aktivní.

Idunn Mons - jedna z oblastí, která by mohla být geologicky aktivní

Idunn Mons - jedna z oblastí, která by mohla být geologicky aktivní | Foto: ESA, NASA/JPL-Caltech

Geologická minulost Venuše dlouho zůstávala záhadou. Dřívější průzkum objevil stopy vulkanické činnosti, která zahladila povrch planety. Na celé Venuši se totiž nachází jen něco kolem 1000 kráterů, což je v porovnání s jinými tělesy velice málo. Až dosud ale nikdo nevěděl, jak moc byla sopečná činnost recentní. Vyřešení celé otázky teď zřejmě přinesla sonda Venus Express, kterou na oběžnou dráhu Venuše vypustila Evropská vesmírná agentura v roce 2005.

Vědci identifikovali celkem 9 oblastí, které se podobají sopečným oblastem Havaje a mohly by být geologicky aktivní. Spektrometr VIRTIS (Visible and Infrared Thermal Imaging Spectrometer) na palubě sondy odhalil, že na třech z nich je láva méně erodovaná než jinde, což naznačuje, že k erupcím sopek došlo v geologickém měřítku nedávno. Vědci odhadují, že výlevy lávy jsou mladší než 2,5 milionu let a nevylučují ani stáří pouhých pár stovek let. Je proto možné, že Venuše je stále geologicky aktivní a na další erupce se teprve chystá.

Zdroj: Science Daily, Science