Vesmírní bezdomovci

Astronomové objevili novou třídu planet. Temná tělesa o velikosti Jupiteru plují vesmírem daleko od jakékoli domovské hvězdy.

Volně plující planeta o velikosti Jupiteru v představě výtvarníka

Volně plující planeta o velikosti Jupiteru v představě výtvarníka | Foto: NASA

Vesmírné bezdomovce, kteří nepatří do žádné planetární soustavy, objevili astronomové díky metodě gravitační mikročočky. Využívá toho, že gravitace zakřivuje světlo ze vzdáleného zdroje. Pokud se mezi hvězdou a teleskopem nachází nějaké hmotné těleso – kupříkladu planeta o velikosti Jupiteru – jeho obraz se znásobí a bude jasnější. Gravitační čočka tedy funguje jako gigantická lupa. Data získaná tímto způsobem nyní odhalila existenci deseti volně plujících planet o velikosti Jupiteru, které spíš krouží kolem centra galaxie než kolem nějaké konkrétní hvězdy. Pravděpodobně pocházejí z nestabilních planetárních systémů a z místa svého vzniku byly „vykopnuty“ při blízkém setkání s jiným tělesem.

Objev nejen potvrdil, že planety bez domova existují, ale také naznačuje, že se mohou vyskytovat velice hojně. Volně plující planety je obtížné najít, ale objev celé desítky takových planet najednou pravděpodobně znamená, že jich v naší galaxii bude ještě hodně. Astronomové odhadují, že vesmírných bezdomovců o hmotnosti, která je podobná Jupiteru, může být až dvakrát víc než hvězd. Některé z nich mohou mít silný skleníkový efekt, a mohly by tedy být dost teplé na to, aby na nich existoval život.

Zdroj: Notre Dame University