Vulkán na Marsu soptí už dvě miliardy let. Je nejstarší ve sluneční soustavě, myslí si vědci

Už více než 2 miliardy let nepřetržitě vybuchuje sopka na Marsu. Vědci to zjistili porovnáním různě starých meteoritů z rudé planety, které dopadly na povrch Země. Nejnovější analýzy publikované v časopise Science Advances ukazují, že jeden z nich je takřka o 2 miliardy let starší než ostatní a všechny pravděpodobně pocházejí z nějaké velmi dlouho soptící a tedy i obrovské sopky.

Povrch Marsu

Povrch Marsu | Foto: CC0 Public domain

Že se na povrchu Marsu nachází nejvyšší hora sluneční soustavy, se vědělo dlouho, nový výzkum ale ukazuje, že má možná i horu nejstarší. Studie vědeckého časopisu Science Advances potvrdila, že sopky na Marsu jsou aktivní už přes dvě miliardy let.

„Jedna z úvah je, že toto místo by mohla být právě sopka Olympus Mons a to z toho důvodu, že se jedná o obří sopku, kde dlouhodobě docházelo k sopečné činnosti,“ říká Petr Brož z Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR.

Vizionář Musk chce osídlit Mars. Lidé mohou být vesmírnými cestovateli, věří

Nicméně se nemusí jednat pouze o ní. Meteority mohou pocházet z jakékoliv části oblasti Tharsis, což je obrovská sopečná provincie, která se na povrchu Marsu nachází. Má přes 6 000 km v průměru a je to místo, kde se nachází Olympus Mons.

„Takže když vezmeme jakoukoliv část této obrovské sopečné provincie, tak meteority mohou pocházet z této části,“ dodává geofyzik.

Olympus Mons neboli hora Olymp je nejvyšší sopkou celé sluneční soustavy. Vysoká je 27 kilometrů, na šířku měří asi jako Francie, a její jícen má průměr 85 kilometrů.

Vědci informace o sopkách na Rudé planetě zjistili z meteoritů spadlých na Zemi. Nejdůležitější meteorit pro zmíněnou studii byl nalezen v Alžírsku v roce 2012 známý jako Northwest Africa 7635. Ten byl následně porovnáván s jedenácti dalšími meteority stejného vulkanického původu. Analýza poté zjišťovala jejich věk.

Zatímco věk většiny těchto meteoritů se odhaduje mezi 327 až 600 miliony let, stáří Northwest Africa 7635 bylo určeno na 2,4 miliardy let. To z marsovského vulkánu činí nejstarší sopku ve sluneční soustavě.

Markéta Ševčíková, jra Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít