Zpochybněná teorie komety

Teorie o explozi komety, která zahubila severoamerické mamuty a předchůdce indiánů, se potýká s problémy. Fyzické důkazy totiž zatím nedokázali najít jiní vědci než autoři teorie.

Kamenné artefakty nalezené ve městě Boulder v Coloradu (vlevo antropolog Douglas Bamforth, vpravo majitel pozemku Patrick Mahaffy) | Foto: University of Colorado, Glenn Asakawa

Před asi 13 000 let nad Severní Amerikou vybuchla kometa, vyvolala rozsáhlé požáry a zatemnila nebe sazemi. Katastrofa spolu s následným ochlazením - známým jako mladší dryas - vyhubila jak lidi z kultury Clovis, tak některá velká zvířata. S touto hypotézou přišel v roce 2007 tým amerických výzkumníků, kteří v sedimentech z doby před 13 000 let objevili magnetické mikročástice a pokládali je za pozůstatky exploze. Jiní vědci však tento závěr nepotvrdili, protože několik výzkumných skupin nedokázalo objevit další důkazy o výbuchu komety.

V únoru letošního roku například vědci z University of Oregon oznámili, že nenašli důkazy rozsáhlého spalování biomasy, ke kterému by docházelo při požárech. Nyní se ke skeptikům přidali také archeologové z University of Wyoming, kteří magnetické mikročástice hledali v sedimentech z 25 různých místech severoamerického kontinentu - a to včetně dvou míst, na kterých byly původně objeveny. Po 18 měsících laboratorních analýz sedimentů ale po mikročásticích není ani stopy. Vědci také nenašli žádné archeologické nebo geochronologické doklady toho, že by kolaps kultury Clovis nastal právě v době údajného výbuchu komety. Výsledky své práce zveřejnili v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.

Autoři původní studie, která spustila teorii o explozi komety, ale oponují. Tvrdí, že problém je v metodice výzkumu a připomínají, že v srpnu letošního roku zveřejnili další důkazy. Těmi jsou nanodiamanty, které vznikají při impaktových událostech, a také vrstva sazí nalezená na ostrově Santa Rosa, která pochází z období mladšího dryasu.

Naleziště nanodiamantů (Murray Springs, Arizona) | Foto: University of Oregon