Zemi mine dosud tajemná planetka JO25. Vidět půjde z každé hvězdárny

ROZHOVOR. Takhle blízko ji zemský pozorovatel ještě spatřit nemohl. Planetka 2014 JO25 byla objevena teprve před třemi lety a ví se o ní zatím velice málo. Díky její velikosti až 650 metrů a blízkosti průletu tak nyní zajímá všechny astronomy na světě. Až do 23. dubna ji bude moci na hvězdárnách pozorovat prakticky kdokoliv. „Tím, že byla objevena nedávno a tehdy nebyla ani tak blízko, neexistují zatím její podrobné fotografie nebo grafiky. To by se mělo nyní změnit a na internetu určitě veřejnost najde spoustu zajímavých snímků,“ slibuje v rozhovoru pro iROZHLAS.cz Petr Pravec z Astronomického ústavu Akademie věd ČR.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Snímek vzdáleného vesmíru z Hubbleova dalekohledu s teoretickým prstencovým rozložením temné hmoty | Foto: NASA

Čím je tento průlet výjimečný?
Planetka 2014 JO25 proletí kolem Země v bezpečné vzdálenosti 19. dubna krátce po poledni světového času, takže zhruba ve 14.30 našeho letního času. Ta vzdálenost je přibližně 1,75 milionu kilometrů, to lidem připadá možná hodně, ale na kosmické poměry je to blízko. Pro srovnání, je to zhruba pětkrát dál, než je od Země Měsíc. Průlet je zajímavý hlavně proto, že planetka má velikost asi 650 metrů a těleso takové velikosti a v takové vzdálenosti prolétne kolem nás v průměru asi jednou za deset let. Určitě ji budeme my i kolegové v zahraničí během průletu i po něm zkoumat.

A pokud by nešlo o bezpečnou vzdálenost?
Kdyby na nás někdy v budoucnu mířila planetka takové velikosti, to už by byla opravdu velká katastrofa.

Kdy přesně by se měli lidé na oblohu zaměřit, půjde planetka vidět i v noci po průletu?
Nejtěsnější průlet bude opravdu ve středu odpoledne, planetka ale půjde vidět i noc předem i večer poté, stále bude velmi jasná, ale hlavně pro nás astronomy. Nepůjde vidět pouhým okem, je potřeba mít nějaký dalekohled, stačí ten malý, který mají mnozí astronomové amatéři. Ti, pokud si najdou na internetu dráhu té planetky, tak by ji měli být schopni najít. Kdo má obyčejný dalekohled a žádné astronomické zkušenosti, ten ji pravděpodobně nenajde. Vidět půjde několik nocí až zhruba do 23. dubna a tím, jak se bude vzdalovat, bude samozřejmě viditelnost slábnout.

Co tedy úplným amatérům radíte?
Stačí zajít na nejbližší hvězdárnu, kde by vám ji měli být schopni ukázat, pokud bude přát počasí.

A co uvidí ti, kterým se planetku poštěstí najít?
Na tuhle vzdálenost je to jen světelný bod, není aktivní, nevypouští žádné plyny ani prach a nevytváří se kolem ní žádný ohon. Je to jen těleso odrážející sluneční záření. Uvidí jen světelný bod pohybující se vůči hvězdnému pozadí.

Co o planetce zatím víme?
Je na dráze, která by mohla naznačovat její kometární původ, ale zatím se o ní ví jen velmi málo. Byla objevena v roce 2014 týmem z Arizony. Její přiblížení a průlet je zajímavý spíše z vědeckého hlediska než pro běžnou veřejnost. Tím, že byla objevena nedávno a tehdy nebyla ani tak blízko, neexistují zatím její podrobné fotografie nebo grafiky. To by se mělo nyní změnit a na internetu určitě veřejnost najde spoustu zajímavých snímků.

Petra Holinková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít