Maso 'ze zkumavky'. Izraelská firma chce vyrábět umělé kuřecí z několika buněk

Izraelská firma Supermeat oznámila, že do dvou měsíců začne s testováním takzvaného kultivovaného masa. Plánuje ho vypěstovat v laboratorních podmínkách z několika buněk. Maso má přitom chutnat stejně jako to přírodní. Uměle vytvořenou stravu chce firma do pěti let začít prodávat na izraelském trhu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pečená kuřecí stehna | Foto: CC BY 2.0, Jo Naylor

„Odebereme vzorek buňky zvířecího masa, v případě Supermeat půjde o buňku kuřecího. Dáme ji do našeho speciálního stroje na výrobu masa, který bude napodobovat fyziologické podmínky kuřete,“ popsala před časem mluvčí izraelské firmy Supermeat Shir Friedmanová.

„Buňky budou mít pocit, že jsou stále uvnitř zvířecího těla. Budou se množit a vytvoří svalovou tkáň, kterou nazývá masem,“ dodala.

Uměle vytvořené maso má pomoci v boji s následky stoupající celosvětové živočišné produkce, která poškozuje životní prostředí. Chov zvířat se podle některých zjištění podílí na oteplování planety víc než například celosvětová doprava.

Maso „in vitro“ má být dokonce levnější než skutečné kuřecí a údajně i zdravější než to přírodní, protože bude od začátku do konce pod dohledem výrobců. Firma také zákazníkům slibuje, že potravinu dostanou bez toho, aniž by se při její výrobě ubližovalo zvířatům. Právě etika často bývá argumentem vegetariánů, proč nejedí maso.

Zlepšit zdraví obyvatel a životní prostředí se snaží nejen soukromé firmy, ale také některé státy. Čínská vláda například nedávno doporučila svým občanům, aby jedli méně masa.

Vláda chce, aby obyvatelé nejlidnatější země světa jedli do roku 2030 průměrně mezi 40 a 75 gramy masa denně. Což je asi čtvrtina až polovina toho, co Číňané snědí dnes - asi 63 kilo ročně. Pro srovnání Češi v posledních letech průměrně spotřebují téměř 80 kilogramů masa ročně.

Arnold Schwarzenegger a James Cameron podpořili kampaň za snížení spotřeby masa | Foto: Vern Evans WildAid

V Číně se sní něco mezi čtvrtinou a třetinou celosvětové produkce masa. U vepřového je to dokonce polovina.

Záměr pak podpořila kampaň, do které se zapojily slavné hollywoodské osobnosti.

Sloganem „méně masa, méně tepla, víc života“ ji zaštítil herec a bývalý kalifornský guvernér Arnold Schwarzenegger. Kromě něj v kampani vystoupil i režisér Titaniku nebo Avatara James Cameron.

Finální verze spotu zatím není hotová, objevit by se měla letos v létě. Zájemci se ale mohou podívat na video ze zákulisí natáčení.

 

Anna Kottová, Dalibor Zíta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru