Prasečí embryo s lidskými buňkami. Biologové poprvé vytvořili zárodek člověka a zvířete

Vědci poprvé úspěšně vložili do prasečího embrya lidské kmenové buňky, které pak téměř měsíc dál rostly. Biologům z kalifornského institutu Salk se tak podařilo vytvořit první hybridní zárodek člověka a zvířete. Cílem výzkumu je v budoucnu umožnit pěstovaní lidských orgánů ve zvířatech pro účely transplantací a testování nových léků.

Buňka

Buňka | Foto: Freepik, @kjpargeter

Začalo to před zhruba deseti lety hybridem dvou hlodavců. Vědcům se tehdy podařilo vypěstovat myší embryo s orgány z krysích buněk.

Nyní udrželi osmadvacet dní při životě téměř 190 prasečích embryí s lidskými buňkami. Výsledky výzkumu publikovali v časopise Cell.

Izpisua Belmonte z institutu Salk už dříve v rozhovoru pro deník San Diego upřesnil, že cílem vědců jen nejen vypěstovat zvířata s lidskými orgány, ale také posunout výzkum dědičných chorob a porozumět stárnutí buněk.

Jednou z překážek je, že prasečí embryo se vyvíjí mnohem rychleji než lidské. Kontroverzní otázkou také je, jak zabránit tomu, aby se lidské kmenové buňky nepodílely na rozvoji mozku.

Štěpán Sedláček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít