Špína z ovzduší proniká i do mozku, ukázala analýza. Vědci zvažují spojitost s Alzheimerem

Alzheimerovou chorobou trpí na světě přes 40 milionů lidí, co přesně nemoc vyvolává, však není jisté. Podle britských a mexických vědců by jedna z věcí, které na ni mají vliv, mohlo být i znečištěné ovzduší. Částečky kovů, které se objevují v mozku pacientů s Alzheimerem, pocházejí podle jejich analýzy ze vzduchu. Možnou spojitost mezi tímto jevem a nemocí však ještě budou muset potvrdit nebo vyvrátit další výzkumy.

Lidský mozek | Foto: Free Digital Photos

„Už nějakou dobu víme, že v mozku pacientů s Alzheimerem se hromadí částečky kovů. Mysleli jsme, že se v těle tvoří přirozeně. Jenže naše analýza tvaru a vzhledu ukázala, že jde většinou o úplně stejné částice, jaké jsou v atmosféře,“ uvedla Barbara Maherová z univerzity v Lancasteru.

Její tým objevil v mozku sedmatřiceti testovaných lidí různého věku, žijících v Mexiko City a v britském Manchesteru, velké množství částic magnetitu.

Nejvíce lidí s demencí žije dlouhodobě v Praze. Ženy a starší lidé trpí tímto onemocněním častěji

Tento nerost je pro lidský mozek toxický a jeho přítomnost je spojována s neurodegenerativními onemocněními.

„Svým způsobem to není až tak překvapivé, když víme, kolik částic magnetitu je v atmosféře. Jenže v porovnání se staršími studiemi jsme v mozcích našich dobrovolníků našli magnetitu mnohem víc,“ doplnila Maherová.

Analýza britsko-mexického vědeckého týmu poprvé ukázala, že se částice ze znečištěného ovzduší ukládají v mozku. Dostanou se tam přímo přes olfaktorický nerv, protože jsou na to dostatečně malé.

Natavený povrch částic napovídá, že pocházejí ze spalovacích motorů a jiných zplodin v ovzduší.

Zapomínání klíčů může být příznakem nemoci. Na test mohou lidé přijít i do Českého rozhlasu

Barbara Maherová s kolegy netvrdí, že prokázala přímou spojitost mezi degenerativními onemocněními mozku a částicemi magnetitu, které se v něm ukládají. To musí potvrdit další výzkumy.

Vědci už v několika dřívějších studiích objevili korelaci mezi rostoucím počtem případů Alzheimera a znečištěním ovzduší. Dokud se tato spojitost nepotvrdí, lékaři radí, aby lidé snížili riziko onemocnění pravidelným cvičením, zdravou stravou a životním stylem.

S Alzheimerovu chorobou souvisí i testování paměti, které se od pondělí do středy tohoto týdne koná v budově Českého rozhlasu na pražských Vinohradech. Vyšetření organizuje Česká alzheimerovská společnost v rámci Týdne paměti.

ČRo, Tea Veseláková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít