Vítejte v antropocénu. Příroda se rychle přizpůsobuje městskému životnímu stylu člověka

Rozvoj a rozšiřování měst ovlivňuje evoluci přírodních druhů důležitých pro člověka. Tým vědců ze Spojených států, Británie a Chile zaznamenal změny u stovek rostlinných i živočišných druhů na všech světadílech kromě Antarktidy. V městských oblastech se podle srovnávací studie druhy měnily výrazně rychleji než v divoké přírodě.

Město - světlo

Město - světlo | Foto: CC0 Public domain, Unsplash

Může jít o změnu ve velikosti nebo stavbě těla, mohou se měnit vzorce chování i reprodukční mechanismy. Například v roce 2008 francouzští odborníci pozorovali dramatickou změnu ve velikosti semen škardy, což je rostlina, která se svými květy podobá pampelišce. Městské rostliny tohoto druhu se na své životní prostředí adaptovaly tím, že zvětšily svá semena. Ta se tím pádem snadněji uchytí na vydlážděných a rovných městských plochách.

Vědce přitom překvapuje hlavně rychlost, s jakou se rostliny ve městech změnily oproti jedincům stejného druhu žijícím ve volné přírodě. Zvládly to během několika desetiletí.

Kam se poděla kost z penisu? Známe odpověď, myslí si vědci

Studií zabývajících se změnami fenotypu u rostlin a živočichů žijících v městských oblastech existuje víc než 1600. Jejich výsledky dokládají, že lidská aktivita - tedy konkrétně urbanizace - má vliv na evoluci živočišných a rostlinných druhů.

Ve městech a jejich okolí dnes žije víc než polovina lidské populace a podle všeho toto číslo poroste. Studie ukazují, že v městském prostředí vzniká množství nových ekosystémů, někteří biologové a geologové dokonce mluví o novém vývojovém období Země nazvaném podle člověka - antropocén.

Porod císařským řezem ovlivňuje evoluci člověka, omezuje přirozený výběr, ukazuje studie

Tým vědců, který svou studii zaměřenou na globální vliv urbanizace zveřejnil ve Sborníku Americké akademie věd, tvrdí, že, lidé ženou kupředu biologickou evoluci jiných druhů.

Podle spoluautorky práce Mariny Albertiové z washingtonské univerzity dnes žijeme na urbanizované planetě, což je něco, co v budoucnu bude znamenat další změny. Vědkyně předvídá změnu funkcí jednotlivých druhů v městských ekosystémech - třeba jejich význam pro koloběh živin, čistotu vody nebo zastoupení živočichů a rostlin na daném městě.

Tea Veseláková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít