Spolek Přátelé Miloše Zemana útočí na protikandidáta Drahoše. Inzerátem v novinách

Spolek Přátelé Miloše Zemana zveřejnil v některých denících inzerát, který podporuje současného prezidenta a útočí na jeho protikandidáta ve volbách Jiřího Drahoše. Spojuje ho s podporou migrace.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Prezidentův kancléř Vratislav Mynář a místopředseda Strany Práv Občanů Martin Nejedlý. | Foto: Kamaryt Michal | Zdroj: ČTK

Zadavatelem je firma Euro - Agency, která podle Zemanova transparentního účtu před prvním kolem voleb zaplatila 1,8 milionu korun právě za inzerci v denním tisku.

Drahoš už není aktivní člen, nejsme konspirátoři, kteří řídí svět, namítá šéf českého Římského klubu

Číst článek

Oba jednatelé společnosti jsou prý teď v zahraničí a podle jejich zástupce Romana Kainzeho nemá firma s obsahem inzerátu nic společného. „To, co je v té inzerci jako vizuál, tak ten vznikal přímo ve štábu Miloše Zemana,“ řekl Kainz pro Radiožurnál.

V čele spolku Přátelé Miloše Zemana je hradní kancléř Vratislav Mynář a předseda Jazzové sekce Karel Srp. Ani jeden z nich inzerát nekomentoval.

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí se začne regulérností kampaně před druhým kolem prezidentské volby zabývat příští týden. Také prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček nechtěl reklamu blíže komentovat. Napsal jen, že jde o kampaň Zemanových příznivců, která bude započítána podle zákona. „Termín pro vykázání darů a bezúplatných plnění pro druhé kolo voleb uplyne pondělní půlnocí,“ doplnil člen úřadu Jan Outlý.

Kontroverzní inzerát na podporu Zemana se v tisku objevil i před pěti lety, kdy útočil na protikandidáta Karla Schwarzenberga.

'Hradní faul', 'lumpárna', 'podraz'

Současný inzerát hlásá „Stop imigrantům a Drahošovi. Tato země je naše!“ a nabádá k volbě Zemana. Objevil se v Deníku a Právu.

„Je to součást očekávané kampaně proti mně. Něco takového jsem čekal. Předpokládám, že budou i další podrazy a lumpárny,“ reagoval Drahoš, který byl ve čtvrtek mimo jiné na návštěvě v Klatovech.

„Opakovaně říkám, že musíme zastavit migraci, zejména tu směrem z Afriky a z těchto zemí. Evropa není schopná vyřešit tento problém, musíme pomoci těm lidem u nich. Není možné podporovat pašerácký byznys, který nám sem vozí chudáky na člunech. Migraci Evropa nemůže řešit tím, že otevře hranice, musíme chránit hranice Schengenu. Musíme to zvládnout, a my to zvládneme,“ dodal Drahoš.

Inzerát, který vyšel v novinách před druhým kolem prezidentských voleb 2018. | Foto: Hana Mazancová | Zdroj: iROZHLAS.cz

V komentáři pak ředitel redakcí Deníku Roman Gallo inzerát kritizuje a označil ho za „hradní faul“. Zeman podle něj zná odmítavý postoj Drahoše k uprchlickým kvótám.

Řada záměrně nepravdivých informacích o obou kandidátech se v předvolebním období šíří především na sociálních sítích. Spekulace o Zemanovi se týkají zejména jeho zdraví. O Drahošovi pak lidé píšou, že zneužívá malé chlapce, krade objevy svým kolegům nebo byl agentem komunistické Státní bezpečnosti (StB).

Nepravdivé informace o Drahošovi vyvrací nedávno založená webová stránka. Obhájcem Zemana je nejčastěji jeho mluvčí Jiří Ovčáček.

Vítači a sluníčkáři

Postoj kandidáta k nelegální migraci a takzvaným migračním kvótám je na sociálních sítích často zmiňovaným tématem. Drahošovi odpůrci ho v komentářích označují jako „vítače“ nebo „sluníčkáře“, což je pisateli vnímáno jako negativní. Drahoš přitom už v období před prvním kolem voleb uvedl, že řešením ekonomické migrace z Afriky je pomoc přímo v zemích původu. Vybídl také ke kontrolám na vnějších hranicích Evropy.

Komentátor Honzejk: Před druhým kolem čekám špínu na Drahoše, Zeman může zmobilizovat ještě 300 tisíc hlasů

Číst článek

Zeman uváděl, že kampaň nepovede. Po Česku se ale už před prvním kolem volby objevilo velké množství billboardů a reklamních plakátů, znovuzvolení Zemana podporovala i reklama v novinách. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček tehdy uvedl, že volební reklama byla použita se Zemanovým vědomím.

Zeman má na transparentním účtu k dispozici 4,5 milionu korun, peníze dostal k dispozici už před prvním kolem. Náklady na billboardy a jiné reklamy ve výši 17 milionů korun vyúčtoval jako bezúplatné plnění, většinou od organizací blízkých jeho spolupracovníkům včetně spolku Přátelé Miloše Zemana nebo Strany práv občanů (SPO), kterou Zeman zakládal, která mu pomáhala sbírat podpisy pod kandidátskou petici a v jejímž sídle Zeman pořádá tiskové konference.

Zahájení sběru podpisů se zúčastnil i předseda Strany práv občanů a senátor Jan Veleba. Oznámil, že jeho strana blízká prezidentovi se chystá Zemanovi pomoci a začne 2. května s petičními akcemi v krajských městech. | Foto: ČTK

Předseda SPO Jan Veleba ve středu ve vysílání DVTV řekl, že náklady za stranu nepodepisoval. Oblast financování má podle něj na starosti místopředseda strany. Na otázku, zda je možné, že místopředseda použil na kampaň Zemana peníze strany, odpověděl, že neví. Poté předčasně odešel ze studia.

ČTK pak mimo jiné řekl, že SPO organizovanou kampaň ve prospěch Zemana před druhým kolem prezidentské volby formou vylepování billboardů či letáků neplánuje.

Během volební kampaně před pěti lety se objevila řada lží o rodině i osobě Karla Schwarzenberga. Zaměřovaly se na citlivá témata kolem německé okupace a poválečného odsunu Němců. Těsně před druhým kolem se pak v deníku Blesk objevil nepodepsaný inzerát, který například uváděl, že Schwarzenberg „připravuje půdu pro vrácení majetku potomkům válečných zločinců“ a že pokládá poválečný odsun Němců za nespravedlivý.

ako, Tomáš Jelen, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme