Otočí Motoristé ANO doprava? Babiš se tomu nemusí bránit, nesmí ale ignorovat své voliče, říká politolog
Andrej Babiš má otevřené dveře k návratu do premiérského křesla. K největšímu vítězství jeho politické kariéry mu pomohlo, že oslabil SPD a stlačil Stačilo! pod pět procent. „Jejich voliče měl latentně pod sebou už od prezidentských voleb,“ domnívá se politolog Aleš Michal. V povolebním rozhovoru pro iROZHLAS.cz a Radiožurnál popisuje i složitou pozici, ve které se ocitla SPD Tomia Okamury, i jakou roli můžou ve vládě hrát ambiciózní Motoristé.
Co je hlavní zpráva, kterou proběhlé sněmovní volby říkají o stavu české společnosti a českých voličů?
Říkají, že je česká společnost relativně umírněná. Mohli bychom se bavit o historických souvislostech, o tom, proč to tak je, ale v těchto volbách česká společnost odmítla radikální agendu změny režimu, kterou navrhovalo Stačilo!, odmítla i otázky referend o vystoupení z Evropské unie a NATO i některé radikální návrhy například vůči Ukrajincům, které navrhovala SPD.
Zásadní je dynamika počtu hlasů, který šel od antisystémových stran nejvíc k hnutí ANO. To samozřejmě zvýrazňuje dominanci Andreje Babiše v české politice i přesto, že si ani pro tyto voliče v rámci kampaně přímo nešel a stejně je získal.
Jak se to Babišovi povedlo? V posledních dvou televizních duelech s lídrem Spolu Petrem Fialou (ODS) byl totiž na své poměry velmi umírněný. Co nakonec rozhodlo o tom, že přesto ANO dokázalo odlákat radikalizované voliče od SPD a Stačilo!?
Myslím, že tak trochu latentně měl tyto voliče pod sebou už od prezidentských voleb. V nich zformoval mohutnou voličskou koalici, která mu sice proti Petru Pavlovi nestačila na vítězství, ale spousta voličů z antisystémové – tehdy opoziční – scény udělala kompromis sama se sebou a šla podpořit Andreje Babiše.
Kroužky přehledně: rozhodly o 39 křeslech, řádily u Pirátů a STAN, pomohly KDU-ČSL a uškodily ODS
Číst článek
O dva roky později už pro ně nemusel být problém jít volit ANO ve sněmovních volbách, a naopak nevolit antisystémové strany.
Tento jev musel být velmi těžký k zachycení pro sociologické agentury. Nedivil bych se ale, že samy strany ve svých volebních štábech do poslední chvíle nevěděly, jak moc se opoziční voliči přerozdělí.
Společnost je polarizovaná mezi vládní a opoziční tábor, to je celkem jasné. Do jaké míry se to ale uvnitř nich přerozdělí, je v situaci, kdy je do poslední chvíle nerozhodná třetina lidí, velmi těžké modelovat.
Složitá Okamurova pozice
Jak číst výsledek SPD, která výrazně zaostala za očekáváním? A je pro ně vůbec variantou, že by se s hnutím ANO nějak na vládnutí nepodílela? Přece jenom to bylo Babišovo ANO, kdo jim sebral většinu podpory, kterou jim měřily výzkumné agentury. Je zkrátka teď pozice SPD dostatečně pevná a dokáže se ve srovnání s 35procentním hnutím ANO prosadit, aby neztratila podporu, která jí zbyla?
Pro SPD ta situace není úplně jednoduchá, protože dlouhodobě potřebují šikovně lavírovat mezi dvěma faktory: prvním je realizovat svůj program a druhým je zůstat antisystémovou protestní silou.
Tomio Okamurovi se to doposud dařilo dobře vyvažovat, zejména ve volebním období 2017–2021, kdy byly hlasy SPD pro ANO v některých momentech potřeba.
Z 15 poslanců SPD ale bude Okamura kontrolovat jen deset, jsou tam totiž dva Svobodní, předseda PRO Jindřich Rajchl, šéfka Trikolory Zuzana Majerová a nestraník Miroslav Ševčík. Jakou roli budou mít oni?
Sílu těchto jednotlivců, kteří reprezentují menší strany na kandidátkách SPD, určitě nemůžeme opomíjet. Uvidíme, jaké budou vnitřní vztahy mezi nimi a zbytkem SPD, ale jedním z důsledků těchto voleb může být úplná marginalizace a možná i zánik Trikolory, PRO a Svobodných.
Nový poslanec za SPD Ševčík: Když jsou mladí tak ‚blbí‘ a neuvědomují si problémy, tak ať si to odnesou
Číst článek
V určitém scénáři mohli mít určitou sílu nebo vyděračský potenciál, pokud by to vycházelo tak, že by ANO k většině potřebovalo jen Motoristy a právě zástupce těchto menších stran a zbytek SPD by už byl navíc.
Jenže tak to není, bez Okamurových deseti poslanců se celé vyjednávání trojkoalice ANO, SPD a Motoristů neobejde, což jeho pozici samo o sobě posiluje.
Zároveň kdybychom si ale od 108 mandátů pro ANO, SPD a Motoristy odečetli tuto pětici lídrů menších stran, nemá trojkoalice ANO, SPD a Motoristé nikterak drtivou většinu. Bude záležet, co Babiš SPD nabídne v rámci vyjednávání a jak moc s tím bude Okamura spokojený. Něco to ale bude muset být.
Čím je může uspokojit? Mluvilo se o postu předsedy Sněmovny, což by ale při tak slabém výsledku SPD mohlo být už passé…
Post předsedy nebo alespoň místopředsedy Sněmovny určitě SPD může požadovat. Je potřeba si říci, že SPD je podnikatelský projekt Radima Fialy a Tomia Okamury. Nabízí se proto i nějaká místa ve státních a polostátních podnicích, o která by mohli mít lidé z SPD zájem.
Trojkoalice ANO, SPD a Motoristé, nebo Babišova menšinová vláda? Jiné scénáře politici nepřipouští
Číst článek
To by mohlo hrát klíčovou roli. Otázka je, jak moc by to Okamurovi a místopředsedovi SPD Radimu Fialovi, který se s Babišem baví víc, vyhovovalo. Zatím si nemyslím, že by ze strany SPD byly jakékoliv tlaky na to, aby odešli do opozice a vůbec nevyjednávali.
Bude muset Babiš nějak politicky „uplácet“ jednotlivé lídry z menších stran u SPD? Co může dostat za loajalitu třeba Rajchl nebo Ševčík?
Tím, že na nich většina přímo nezávisí, tak si myslím, že spíše nic významného. Nemyslím si, že bude Babiš nucen konat podle slovenského vzoru, kdy musí premiér Robert Fico vyjednávat s individuálními předsedy menších stran přímo.
Poslaneckému klubu SPD pořád budou dominovat členové SPD, což oslabuje sílu těchto kandidátů z menších stran.
Motoristé do vlády?
Motoristé sobě říkají, že chtějí přímo do vlády, že jim nebude stačit menšinový kabinet ANO jen podporovat. Pro Babiše by nemuselo jít o problém, přestože deklaruje, že chce jednobarevnou vládu. S Motoristy se zná z europarlamentní frakce Patrioti pro Evropu, jenže jde o stranu, která se vymezuje jako pravicově konzervativní. I tak ji ale musíme stále vnímat jako novou stranu, která možná ihned vstoupí do vlády. Jakou pozici teď může mít v českém politickém spektru?
Mají výhodu, že jejich voliči preferenčními hlasy vůbec neovlivnili pořadí jednotlivých kandidátek, což je pro ně důležitá zpráva, jelikož jejich poslanecký klub tak bude velmi dobře reflektovat vůli vedení strany a přání, koho chtěli ve Sněmovně mít.
Na druhou stranu Motoristé právě tím, kolik mají poslanců, budou mít určitý vyděračský potenciál a určitě budou v mnoha ohledech – zejména programově – tlačit na Andreje Babiše, aby některé myšlenky posunul možná trochu více doprava. Ale nepřijde mi, že by se tomu Babiš musel zvlášť bránit.
Tlak na veřejné finance poroste, míní ekonomové. ANO slibuje vyšší platy, levnější energie a menší daně
Číst článek
Uvidíme, jestli se dohodnou a Motoristé přímo vstoupí do vlády. Přijde mi to docela reálné a pro Babiše to může být hezký argument pro to, že přece jen má koaliční potenciál a dokáže se s někým pro vládní angažmá spojit.
Ostatně by šlo o úplně stejný model, jaký měl Babiš ve své druhé vládě. Šlo by o menšinový kabinet s jedním koaličním partnerem, který drží při moci radikálnější spřízněná strana. Tehdy šlo o vládu s ČSSD a podporu komunistů.
Přesně tak. ANO sice ještě stále deklaruje, že stojí o jednobarevnou vládu, že to je jeho nejvyšší priorita, ale ve vyjednávání jsme skutečně na začátku. Myslím si, že by se s ministry nominovanými Motoristy dokázali smířit.
Už se navíc rýsují i možné resorty, kam by je mohl umístit. Bývalý ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) už říkal, že nemá ministerské ambice. Babiš už dříve naznačoval, že třeba ministerstvo zahraničí by mohl někomu přenechat. A pak by se mohla najít třeba kultura, která tradičně „zbude“…
Ano, tato tři ministerstva by vlastně dávala docela smysl. Z informací o předvolebních dohodách zrovna ministerstva zahraničí a životního prostředí zaznívaly jako priority pro Motoristy.
Tohle je pro Andreje Babiše cena, kterou za hlasy Motoristů bude ochotný zaplatit.
Pravicový Babiš?
Když se vrátíme k ANO, Andrej Babiš zatím vládl převážně s levicovými stranami a teď ho čekají pravicoví Motoristé a navíc SPD. Hnutí ANO o sobě mluví jako o catch-all party, z velké části jej dnes volí bývalí voliči sociální demokracie a komunistů. Čeká nás druhé volební období v řadě, kdy ve Sněmovně nebude žádná otevřeně levicová strana a celá společenská diskuse se posouvá doprava. Jak se k tomu ANO postaví?
Bude to velmi zajímavé sledovat, protože je to trochu návrat do časů politických začátků Andreje Babiše, kdy si vysnil spolupráci s ODS, která se ale nikdy nerealizovala. Pak v průběhu let vždycky říkal, že se ODS posunula nepřijatelným způsobem a že už pro něj není ta stará dobrá ODS.
Turek po vstupu do Sněmovny: Slečny mi místo kroužků dávaly srdíčka. Vyzývám vládu, ať se omluví voličům
Číst článek
V zásadě může marketingově prodat, že jeho vysněná varianta v tom původním slova smyslu se realizuje skrze koalici s Motoristy. Samozřejmě ale není možné ignorovat to, jaké voliče Andrej Babiš přitahuje, co jim ekonomicky nabízí, co je v programu hnutí ANO hlavně v oblasti redistribuce nebo zvyšování důchodů a státních schodků. Tady bude potřeba hodně pilného vyjednávání mezi Motoristy a ANO.
Pokud bychom se skutečně bavili o obsazení resortů, které nejsou ekonomické, tak si myslím, že možná nebude ani pro Motoristy nakonec až tak strašně důležité mít vyrovnané rozpočty, i když to nyní tvrdí.
ANO a Motoristé jsou v Evropském parlamentu ve frakci Patrioti pro Evropu a možná by Babiš tím, že by jim dal ministerstva životního prostředí a zahraničí, tedy dva resorty, které jsou hodně spjaté s implementací evropské politiky na národní úrovni, tak trochu přesunul realitu evropských frakcí i na českou úroveň. Z tohoto pohledu by to mělo logiku a tyto ministerstva by jim dát mohl, protože na evropské úrovni s nimi spolupracuje poměrně dobře.
