Transparency International: nejtransparentnější je Horáček, nejméně průhledné jsou finance Zemana

Nejtransparentnější kampaň má podle hodnocení organizace Transparency International z devíti prezidentských kandidátů textař a podnikatel Michal Horáček. Nejméně průhledné je financování kampaně prezidenta Miloše Zemana. Vyplývá to z analýzy, jejíž výsledky dnes protikorupční organizace zveřejnila na svém webu.

Praha (Aktualizováno: 21:46 8. 1. 2018) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Twitter prezidentského kandidáta Horáčka. | Foto: Mockup World | Zdroj: Fotobanka Smartmockups.com

„Prezident Zeman reálně na otázku otevřenosti a transparentnosti zvysoka kašle,“ prohlásil ředitel organizace David Ondráčka. „Vlastně se nedozvíme o jeho sponzorech téměř nic,“ dodal s poukazem na to, že kampaň za Zemanovo znovuzvolení financuje spolek Přátelé Miloše Zemana.

Zemana by ve druhém kole boje o Hrad porazil Drahoš, tvrdí agentura STEM/MARK

Číst článek

Kampaň všech prezidentských kandidátů stála podle Ondráčky do konce loňského roku přes 60 milionů korun. „Odhadujeme, že do voleb se může utratit až 200 milionů,“ dodal Ondráčka. Upozornil na to, že kampaň ve prospěch Zemana musela stát desítky milionů korun vzhledem k billboardům a online reklamě.

Horáček 27 milionů, Zeman nevede

Aktuálně podle webu organizace vykázali prezidentští adepti na volebních účtech příjmy ve výši 65,7 milionu korun a výdaje ve výši 52 milionů korun.

Nejvyšší částkou si zatím podle přehledu transparentních účtů kandidátů přispěl Horáček, a to 27 miliony korun. Podle koordinátora monitoringu kampaní Ondřeje Cakla o financování své kampaně zveřejnil nejvíce informací, jako jediný z kandidátů uvedl průběžné vyúčtování nákladů, svůj tým i spolupracující subjekty.

„Pokud by někdo nesplnil povinnost zveřejnit všechny dárce do pondělní půlnoci, hrozí mu sankce v rozmezí 20 až 300 tisíc korun.“

Jan Outlý (Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran)

Zeman naopak podle svých oficiálních prohlášení žádnou kampaň nevede, angažování spolku Přátel Miloše Zemana v kampani poukazuje podle TI na možné obcházení zákona, neboť spolek není registrován podle zákona jako Zemanův podporovatel. Ze Zemanova volebního účtu se podle Ondráčky stává „jakási bizarní nástěnka vzkazů a lidového humoru“.

Mám obavy ze Zemanovy kohorty panošů, Ovčáčka by měli na hodinu vyhodit, říká šéf Ústavního soudu Rychetský

Číst článek

Dalším kandidátům - Jiřímu Drahošovi, Pavlu Fischerovi, Marku Hilšerovi, Vratislavu Kulhánkovi a Jiřímu Hynkovi - TI vytkla roztříštěnost nebo nepřehlednost zveřejněných informací. Mirek Topolánek a Petr Hannig nabídli spíše útržkovité informace. Ondráčka se pozastavil také nad sponzory některý kandidátů z řad podnikatelů a firem.

„Zdaleka ne všechny položky na transparentních účtech jsou popsány tak, aby občan zjistil, na co kandidát peníze použil, řada plateb bude mít zpoždění, nejsou k dispozici žádné informace o transakcích placených hotovostně,“ uvedlo TI ke stavu transparentních účtů prezidentských kandidátů.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme