Volební kampaně finišují. Přibývá počet setkání s voliči, reklamního materiálu, ale i fyzických potyček

V týdnu před volbami do Sněmovny plánují v Praze strany jízdy tramvajemi, setkání a mítinky s občany, budou rozdávat letáky a volební noviny nebo pořádat koncert. Zelení zavedou call centrum. Většina z nich dodržuje předem ohlášené rozpočty kampaní. Vyplývá to z vyjádření stran.

Tento článek je více než rok starý.

Praha (Aktualizováno: 13:52 15. 10. 2017) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předvolební plakáty ODS a ČSSD

Předvolební plakáty ODS a ČSSD | Foto: Kristýna Guryčová | Zdroj: Český rozhlas

O hlasy voličů bude v Praze usilovat 29 politických stran a hnutí, což je o osm sdružení více než v minulých volbách. Podle odborníka na politický marketing Karla Komínka kampaně nepřinesly žádné revoluční nápady.

Pražská ČSSD má naplánováno vydat na kampaň 2,7 milionu korun. „V rámci tohoto limitu se po celou dobu pohybujeme,“ uvedl mluvčí pražské ČSSD Lukáš Henzl. V posledním týdnu před volbami chtějí uspořádat dva vetší mítinky a několik menších akcí. V uplynulých týdnech se ČSSD soustředila na kontaktní kampaň, na plakátech a billboardech vsadila na lídra Petra Dolínka.

Napadení u stánku

Na sociální síti Facebook zveřejnila strana Svobodní video, ve kterém neznámý muž napadl hostesku u stánku kampaně strany. Zastal se jí předseda strany Petr Mach, který se po napadení mužem bránil. Podle jeho slov se pouze bránil napadení mužem.

Trestní oznámení ale Svobodní zatím neplánují. „Bylo by to asi zbytečné zatěžování policie, k ničemu by to nebylo,“ řekl serveru iROZHLAS.cz Petr Mach.

Na dotaz serveru iROZHLAS.cz, zda je video nahrané, Mach odpověděl, že „ani nevěděl, že se to nahrává a bylo to zveřejněné“.

Mítink se všemi a kavárna

Náklady na kampaň ODS v celé zemi by neměly podle mluvčí Lenky Mottlové překročit 90 milionů korun. V kampani strana dosud využila venkovní reklamu, tištěné materiály i sociální sítě, natáčela videa a kandidáti se vydali do ulic. V následujícím týdnu bude ODS pokračovat v kontaktní kampani. „A samozřejmě vyvrcholením bude závěrečný mítink, kde se potkáme s kandidáty ze všech krajů za ODS,“ uvedla Mottlová.

KDU-ČSL se chce ve středu 18. října od památníku 17. listopadu na Národní třídě vydat na pochod, který má upozornit na prozápadní orientaci strany. „Otevřeli jsme kavárnu v atriu Paláce Charitas, kde mohou po celý den občané při kávě diskutovat s kandidáty,“ uvedla tajemnice Miroslava Mencová. Náklady na kampaň v Praze jsou 1,6 milionu, oproti předpokladu tedy asi o půl milionu nižší.

Kampaň v městské hromadné dopravě

TOP 09 chce vsadit na takzvanou door-to-door kampaň. „V úterý odpoledne se chystáme mezi pražské voliče vyjet se speciální jízdou. Prahu budou křižovat dvě historické a jedna novější tramvaj a lidé se budou moci setkat s kandidáty,“ uvedl manažer kampaně Petr Kučera. Výdaje by se měly pohybovat kolem pěti milionů. Dosud strana vsázela na venkovní reklamu a na kontaktní kampaň a také na web a sociální média.

Stánek terčem vandalů

Volební stánek hnutí ANO na náměstí Svobody v Brně třikrát v krátké době napadli vandalové. Poprvé prorazili panely a vloupali se dovnitř, podruhé pokreslili stěny. Třetí případ je ze sobotní noci, odkdy je stánek posprejovaný.

Se svým vězeňským autobusem budou do voleb v Praze jezdit Piráti. „Zintenzivníme naši přítomnost v terénu, každý den budeme rozdávat Pirátské noviny zhruba na pěti místech. Připravujeme i poslední hudební překvapení, které vypustíme několik dní před volbami,“ uvedl pražský zastupitel Pirátů Adam Zábranský. Stranu dosud vyšla v Praze kampaň na 268 tisíc korun, finanční strop mají 638 tisíc korun. Piráti využívají jak venkovní reklamy, tak online kampaně a v terénu rozdávají noviny.

Přímý kontakt s voliči

KSČM chce na pražskou kampaň dát 2,8 milionu a nepředpokládá, že částku překročí. Komunisté se podobně jako ostatní strany spoléhají na kontaktní kampaň v ulicích, kterou chtějí ještě zintenzivnit. Závěrečné setkání s voliči se uskuteční ve čtvrtek od 19:00 u stanice metra Anděl.

„Celkové náklady naší kampaně v Praze budou mezi pěti až šesti miliony, což odpovídá původním předpokladům,“ uvedl kandidát STAN Jan Lacina. V kampani se Starostové zaměřují na přímý kontakt s voliči a prezentaci na sociálních sítích. Potenciální voliče strana oslovuje také v kavárnách.

Callcentrum i úvěr na kampaň

Zelení plánovali vydat zhruba milion, podle volební koordinátorky Maggie Škabraha Dokupilové bude původní částka navýšena o několik desítek tisíc korun kvůli přikoupení reklamy. Strana rozdává vlastní noviny, pořádá procházky na téma veřejný prostor, účastní se veřejných akcí a organizuje diskusní setkání. V posledním týdnu navíc přibude call centrum, kde budou kandidáti odpovídat na dotazy veřejnosti.

I SPD se v posledním týdnu chystá posílit svoji přítomnost v ulicích. Žádné větší předvolební shromáždění ale neplánuje. Kampaň organizuje a financuje celostátně, náklady pro metropoli nedokáže sdělit. Na celou kampaň si vzala úvěr 18 milionů, další peníze získala od soukromých dárců a vlastních členů. Podle místopředsedy SPD Radima Fialy se celkové náklady oproti původním plánům zvednou o jednotky milionů korun.

Vládní hnutí ANO na dotazy ČTK neodpovědělo.

Tipněte si vítěze voleb. Trefte strany, které překročí 5% hranici a vyhrajte ceny

Číst článek

Podle předsedy Institutu politického marketingu Karla Komínka kampaň nepřinesla žádné revoluční posuny a spíše potvrzuje dříve nastolené trendy jako zaměření na sociální sítě, využití dat nebo cílení kampaně na konkrétní místa než celoplošné pokrytí města billboardy. V kampani podle něj dominuje ANO, po posledních volbách podle něj pokračovalo v aktivním politickém marketingu. Nejnápaditější kampaň mají podle Komínka Piráti, což souvisí s jejich cílovou voličkou skupinou.

ČTK, rez Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme