Auta v Česku dál stárnou, v průměru jim je víc než 15 let. V Evropě je to pátý nejhorší výsledek

Čeští řidiči jezdí ve stále starších autech. Loni přesáhlo průměrné stáří vozů v Česku 15 let. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů. A jak uvádí Evropská asociace výrobců vozů, v Evropě mají ještě starší auta jen Maďaři, Poláci, Litevci a Slováci.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čeští řidiči jezdí ve stále starších autech. Loni přesáhlo průměrné stáří vozů v Česku 15 let. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů (ilustrační foto) | Foto: Petr Jadrný | Zdroj: Český rozhlas

Loni auta v Česku dál stárla i kvůli koronavirovým opatřením. O nové vozy nebyl moc velký zájem, a obchodníci jich tak prodali míň. A další důvod je ten, že se do Česka dováží stále starší ojetá auta ze zahraničí.

Češi se při výběru ojetiny nejvíc bojí, že koupí bourané auto nebo vůz se stočeným tachometrem

Číst článek

„Ojetiny nám bohužel zareagovaly tak, že jejich skladba je ještě starší. Máme tam přes 22 procent individuálně dovezených vozidel nad 15 let stáří a i nám výrazně vzrostl počet vozidel nad deset let stáří,“ popsal Radiožurnálu Josef Pokorný ze Svazu dovozců automobilů.

Auta v Česku zestárla za posledních 10 let v průměru o dva a půl roku. Meziročně to bylo zhruba o čtyři měsíce.

Podle Svazu dovozců automobilů můžou situaci vylepšit firmy. Tři čtvrtiny prodaných nových aut v Česku nakoupily právě ony. Omladit vozový park může i stále větší zájem o operativní leasing, díky kterému si lidi auta obměňují častěji.

70 tisíc ojetých aut s falešným původem. Češi raději kupují tuzemskou a německou výrobu

Číst článek

„Rekordní nárůst poptávky jsme loni zaznamenali u malých firem, živnostníků a soukromých osob, kteří u nás loni podepsali každou osmou smlouvu, a nárůst zájmu činil meziročně 80 procent,“ říká Jiří Solucev z leasingové společnosti Arval. Podobný zájem evidují i jiné leasingové společnosti.

Podle Josefa Pokorného ze Svazu dovozců automobilů nebudou vozy v Česku výrazně mládnout, pokud se do jejich obnovy nezapojí i stát.

„Je tady velmi důležitá nějaká základní koncepce státu v otázce podpory obnovy vozového parku. Je to nejenom otázka ekologie, ale i bezpečnosti,“ myslí si Pokorný. Stát ale v nejbližší době žádné dotace - třeba v podobě šrotovného - nechystá.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme