Měsíční tržby automobilek se v Česku propadly o 50 miliard korun, odhaduje sdružení

Odhadované měsíční propady tržeb automobilek v Česku přesahují kvůli odstávkám výroby v době koronavirové epidemie 50 miliard korun. U dodavatelů se odhaduje pokles o 45 procent, tedy více než 17 miliard korun za měsíc. Uvedlo to v úterý Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výrobní linka Škody Auto | Zdroj: Škoda Auto

Už v březnu bylo zhruba 15 procent firem v automobilovém průmyslu přinuceno propouštět a v průběhu dubna tuto otázku řeší dalších 42 procent firem. Všechny tři tuzemské automobilky v polovině března odstavily výrobu. Znovu vyrábí jen nošovický Hyundai, který rozjel linky 14. dubna, Škoda chystá spuštění výroby 27. dubna a TPCA 4. května.

Koronavirus v Česku ochromil 90 procent automobilového průmyslu, třetina firem zastavila výrobu

Číst článek

Celkově lze kvůli odstávkám v březnu a dubnu očekávat propad výroby v Česku až o 170 000 motorových vozidel. Jde zhruba o 12 procent celkové roční produkce, toto číslo bude podle SAP navíc v průběhu roku dál narůstat.

„Nelze očekávat návrat k normálnímu chodu, aniž by byla přijata rychlá a robustní opatření. Proto bychom v jednáních měli pokročit od opatření podporujících zastavený průmysl směrem k opatřením, která podpoří obnovení výroby a prodeje. Nelze přitom usuzovat, že obnovením produkce finálních výrobců vozidel automaticky dochází k plnohodnotnému obnovení výroby celého automobilového řetězce,“ uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Sdružení považuje za zásadní zejména prodloužení platnosti programu Antivirus, spuštění programu záruk za komerční úvěry pro velké podniky či úpravy DPH. Dále navrhuje nastavit funkční pravidla pro přeshraniční pohyb specializovaných expertů, pravidelně dojíždějících zaměstnanců a řídicích pracovníků, nutné služební cesty bez povinné karantény a přijetí opatření pro restart trhu s vozidly.

Automobilky připomněly, že při silně proexportním zaměření české ekonomiky, kdy jen roční export automobilového průmyslu přesahuje 920 miliard Kč, je klíčová aktivní role zástupců ČR při jednáních v EU. Musí to vést ke koordinovanému a bezpečnému znovuobnovení výroby a k cílené strategické podpoře obnovy tržního a regulatorního prostředí.

Vzhledem k často mohutnější pomoci firmám a opatřením na rozjezd trhu v okolních zemích se může podle SAP rovněž zhoršovat konkurenceschopnost firem českého automobilového průmyslu. Stejně tak se může snižovat bezpečnost a zvyšovat emise vozového parku ČR, uvedlo sdružení.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme