Některá auta umí rozpoznat chodce a zabránit střetu. Na vlastní kůži to zkoušel i reportér Radiožurnálu

Reportér Radiožurnálu si na vlastní kůži vyzkoušel asistenční systém, který umí detekovat chodce před autem a zabránit střetu. Automobilky je čím dál častěji montují do svých modelů. Snaží se tím přispět ke snížení tragických nehod s chodci nebo cyklisty, kteří jsou nejohroženější skupinou v silničním provozu.

Reportáž Víděň Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Figurína před testem v německé laboratoři v Landsbergu. Archivní snímek pochází z roku 2013. | Foto: Michael Dalder | Zdroj: Reuters

Na neveřejné silnici kousek od Vídně stojí reportér Radiožurnálu. V ruce drží nahrávadlo a chystá se vstoupit do vozovky jen pár metrů před jedoucím autem, které je vybaveno asistenčním systémem na rozpoznávání chodců.

Přehrát

00:00 / 00:00

Detekci chodců si na vlastní kůži vyzkoušel reportér Radiožurnálu Luděk Hubáček. Poslechněte si celou reportáž

U krajnice mu pod nohama křupe štěrk a na vozovku dopadá mírný déšť, auto se rozjíždí a míří k němu asi 30kilometrovou rychlostí. Do cesty redaktor nervózně vstupuje asi deset metrů před jedoucím vozem, ozve se pípání a brzda. Auto prudce staví asi metr a půl před ním.

„Hlavní podmínkou je, že vozidlo jede rychleji než čtyři kilometry za hodinu,“ vysvětluje po testu inženýr asistenčních systémů Ota Suchomel.

„Když je rychlost vyšší, systém je schopen rozpoznávat chodce. Z pohledu regulí, které jsou nastaveny konsorciem Euro NCAP (provádí nárazové zkoušky automobilů – pozn. redakce), vyhodnocuje chodce zhruba na 20 metrů, u cyklisty je to myslím 50,“ říká Suchomel.

Detekcí chodců je vybaven například i modernizovaný model Superb od Škodovky. Najdeme ho ale i u jiných automobilek.

Počet nehod zaviněných dětmi neklesá. ‚Nevidí auto plasticky, hůře odhadnou rychlost,‘ říká dopravní expert

Číst článek

„U většiny automobilek už jsou tyto systémy běžné. Subaru, Mercedes, BMW je už dávno používají,“ popisuje Leoš Káňa ze Světa motorů.

U testovaného auta je multifunkční kamera ukryta v krytu zrcátka, radar je ve středové poloze v grilu masky. V zadní část auta je pak pokryta zadním radarem, který je umístěn v nárazníku, dodává inženýr asistenčních systémů Suchomel.

Asistenční systémy mohou v kritických situacích převzít část kontroly nad vozidlem a snaží se zabránit nehodě, případně zmírnit její následky.

Evropská komise chce zavést od roku 2022 pro nově homologovaná auta povinné asistenční systémy – například pro přizpůsobení rychlosti vozidla, pro udržování automobilu v jízdním pruhu nebo automatické brzdné systémy.

Luděk Hubáček, dp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme