Místo ženské krásy genderová vyváženost a informace. Evropské autosalony upouštějí od hostesek

Před dvěma lety Pekingský autosalon úplně zakázal spoře oděné modelky na stáncích automobilek. Teď hostesky mizí i na evropských přehlídkách. Na autosalonu v Paříži je mezi nimi čím dál víc mužů a výrobci aut přiznávají, že jedním z důvodů je snaha o genderovou vyváženost.

Tento článek je více než rok starý.

Paříž Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autosalon v Pekingu

Autosalon v Pekingu | Foto: Jason Lee | Zdroj: Reuters

Ještě loni byl ve Frankfurtu stánek Škody Auto plný dam v bílých šatech, teď v Paříži některé z nich nahradili pánové v sakách. Nejčastější reakcí místních návštěvníků je, že je to tak lepší, protože přeci jenom přišli kvůli autům.

„Ono je vidět, že se tam vyrovnává poměr pohlaví. Chodí tam různé hostesky i modelové, kteří mají tablety. Primární funkci už není zkrášlování, ale informování lidí,“ říká pro Radiožurnál motoristický novinář Filip Kadlečík ze slovenského AutoBildu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Patří k sobě krásná auta a krásné ženy? Je to tradice nebo jen stereotyp? Tématu, které rezonuje na autosalonu v Paříži víc než kdykoli v minulosti, se věnuje Matěj Skalický

Výrazný úbytek modelek vítá ředitelka obecně prospěšné společnosti Gender Studies Helena Skálová. „Současný vývoj a příklon automobilek k tomu, že se tam snaží mít spíš odborníky a odbornice na produkty a technologie, případně ženy i muže, je trend, který uvádí do souladu logiku předvedení toho produktu. A nejenom přitažení pozornosti za cenu sexualizace, která tam nepatří,“ uvádí Skálová s tím, že firmy – a nejen ty automobilové – postupně ustupují od filozofie zvané sex sells, tedy sex prodává.

„Výzkumy doložily, že lidské tělo v nějaké sexualizované pozici sice přitáhne pozornost k produktu, nicméně ji přitáhne zcela a pak už příjemci reklamy vůbec nejsou schopni zpětně dešifrovat, na co reklama vlastně byla. Taková reklama je nefunkční a neplní účel, proč si ji zadavatel platí,“ říká Skálová. 

V Ostravě se rodí první elektrická dodávka pro český trh. Na výrobě se podílí i Čína

Číst článek

Výzkum, který potvrzuje slova Skálové, vedl loni například profesor John Wirtz z illinoiské univerzity. Mimochodem i to je důvod, proč vybrané automobilky s hosteskami ruší kontrakty. Ačkoli světová média už od autosalonu v Ženevě spojují úbytek modelek s kampaní MeToo o sexuálním obtěžování.

Na druhé straně je i dost novinářů, návštěvníků nebo samotných automobilek, které v ženách vidí krásu, která podle nich k automobilům prostě patří. „Myslím si, že ke krásným vozům patří krásné ženy. Celá řada návštěvníků, kteří se na autosalon přijdou podívat, jsou tu nejenom kvůli autům, ale i kvůli ženám. Považuji to za neodmyslitelný prvek autosalonů, který patří k meritu věci, a jsem velice rád, že u nás na stánku krásné ženy stále jsou,“ vysvětluje David Haidinger z BMW.

Hostesky má na stánku například také Jaguar nebo Audi. Namísto toho jiné automobilky jsou přesvědčené o tom, že krásné ženy na stáncích nepotřebují, protože vystavují krásná auta.

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme