Provoz autoservisů komplikují nepravidelné dodávky dílů, na opravu se čeká i několik měsíců

Autoservisy se potýkají s nepravidelnými dodávkami náhradních dílů, v horším případě náhradní součástky nepřijdou vůbec. S tím souvisí i rostoucí cena za opravy. Potíže přitom mají klasické autoopravny i značkové autoservisy.

Tento článek je více než rok starý.

Plzeň Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

autoservis, ilustrační foto

Oprava auta trvá v současnosti kvůli nepravidelným dodávkám náhradních dílů i několik měsíců (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

„Odhaduji, tak deset let starou Octavii, která je po střetu se srnkou a potřebuje 12 až 18 dílů na výměnu. A narazili jsme na konkrétní problém – to byl plastový kryt nárazníku, který nešel dodat z druhovýroby,“ přibližuje pro Radiožurnál současnou komplikovanou situaci při opravě vozidel Jan Drnec, majitel plzeňského pneuservisu Drnec.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Jana Markupa pro Český rozhlas z Plzeňského kraje o komplikacích autoservisů při dodávkách náhradních dílů.

„Nebo respektive šel, ale zjistili jsme, že cena z ní je skoro dvojnásobná oproti originálnímu dílu. Musel se tedy odmontovat originální díl, který byl za rozumné peníze a dostupný, což je nezvyklá situace,“ vysvětluje.

Jako další příklad použil komplikace při opravě spojky: „Zákazníkovi jsme udělali rozpočet na opravu, a trvalo chvilku, než to odsouhlasil. I těch několik dní mělo vliv na cenu, protože jsme zjistili, že ten díl, který jsme mu nacenili, už není dostupný. Musela se řešit náhrada a v ceně byl rozdíl plus tři tisíce korun.“

Bez technické kontroly jezdí v Česku přes 1,6 milionu aut. Řidičům hrozí pokuta několik tisíc korun

Číst článek

‚Jsem rád, když díl dostaneme‘

„Asi bych si netroufl říct, že elektrodíly jsou hůř dostupné než ty klasické, jako jsou výfuky, brzdy, atd. Dřív jsme řešili, jestli ten díl budeme mít ráno, v poledne nebo odpoledne, dneska řešíme, jestli bude zítra nebo pozítří a už moc nemáme možnost si vybírat cenu. Prostě jsem rád, když ten díl dostaneme,“ dodává Drnec.

Jaroslav Mareš provozuje svojí autoopravnu ve Vejprnicích na severním Plzeňsku a řeší vlastně podobné potíže.

„Dochází ke zpožďování dodávek náhradních dílů. Tam, kde bylo možnost výběru od dvou až pěti výrobců, tak je rázem sortiment zmenšen na dva výrobce. Není takový výběr, například rozvody, brzdy, občas dochází k výpadkům dodávek pneumatik a pneuservisního zboží obecně,“ popisuje.

Výměna žárovky nebo oleje v motoru. U čerpacích stanic vznikají mobilní autoservisy

Číst článek

Bohumil Mášek, ředitel značkového servisu Peugeot Plzeň, má také starosti s tím, že některé díly přijdou pozdě nebo vůbec. „My musíme spoléhat na to, kdy nám díly dodá naše značka, centrální sklad našeho výrobce. Některé díly jsou, některé nejsou. Situace je stejná, jako byla v době covidu.“

„Rozdíl je ale v tom, že u dílů, které nemáme, často nemáme ani termín, kdy ty díly obdržíme. Je to pro nás problém, protože se nám zdrží opravy. Auta tady často zůstávají stát i několik měsíců, protože prostě čekáme například na držák blatníku,“ uvádí Mášek problémy, kterým v současnosti autoservisy čelí.

Pokud by měl jmenovat dva příklady toho, jak dlouho trvala oprava před epidemií koronaviru a po ní, popisuje zcela odlišné situace: „V dřívějších dobách, ještě před covidem přijel zákazník, objednaly se náhradní díly a věděli jsme, že do týdne většinou díly budeme mít.“

Jan Markup Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme