Zvyšující počet elektromobilů si žádá novou profesi. Autotronici jsou v servisech stále žádanější
Povoláním brzké budoucnosti v autoservisech bude autotronik. S přibývajícími elektromobily na silnicích mají servisy o takové mechaniky stále větší zájem, jen oni totiž smí opravovat vysokonapěťové baterie. Zatím si je školí samy automobilky, na jejich nedostatek ale reagují i školy a otevírají zcela nové učební obory.
Autoservisy už nyní mají o takové experty stále větší zájem. Fakt, že na silnicích jezdí stále více elektromobilů, potvrzují i aktuální statistiky Svazu dovozců automobilů.
Autotronik bude v autoservisech povoláním brzké budoucnosti. Poslechněte si celou reportáž Luďka Hubáčka
Jen za první dva měsíce letošního roku bylo registrováno přes 700 nových elektromobilů, což je téměř o padesát procent více než ve stejném období loni. Zatím si autotroniky školí automobilky samy ve svých akademiích.
Než mohou jít experti opravovat elektromobil, musí si obléct speciální kombinézu. Mají také velkou helmu se štítem. „Komfortní to moc není, pro nás je ale důležitá bezpečnost,“ popisuje pracovník.
Technici mají k dispozici modul, respektive vysokonapěťovou baterii a velký monitor. „Máme zde závadu na buzení kladného kontaktu, vysokonapěťového akumulátoru. Je zkratovaný na plus,“ vysvětluje speciální elektrotechnik.
„Je dost pravděpodobné, že baterii budeme muset otevírat, závada se nachází v řídící jednotce hybridního akumulátoru,“ dodává odborník.
Nové obory
Největší rozdíl v dílně, kde se opravují elektromobily, je v tom, že zde nejsou slyšet různé aku vrtačky, utahováky a tak dále. Jde o mravenčí práci, respektive práci se šroubovákem či měřicím přístrojem.
Automobilky v Česku loni vyrobily rekordní počet elektromobilů. A přibylo 320 dobíjecích stanic
Číst článek
„Skupina devíti vysokonapěťových expertů zde konkrétně bude dva dny. Jezdí sem mechanici v rámci celé České republiky,“ říká Roman Ludvík, vedoucí technického vzdělávání v akademii společnosti Porsche Česká republika.
Tréninkové centrum pro budoucí opraváře elektromobilů má i Škoda Auto. Vysokonapěťové baterie totiž smí opravovat pouze kvalifikovaný elektrotechnik - autotronik.
Dotyčný musí mít elektrotechnické vzdělání. Autoservisy mají o takové zaměstnance stále větší zájem. Ministerstvo školství už proto umožnilo středním odborným školám otevírat speciální obory.
Školení expertů
„V současnosti je již školám umožněno zaměřit školní vzdělávací program na přípravu budoucích absolventů pro oblast elektromobility v souladu s potřebami zaměstnavatelů v jejich regionu. Patří tam elektromobilta, hybridní pohony, vodíkový pohon a další,“ objasňuje mluvčí resortu Aneta Lednová.
Mobilní vodíková nabíječka pro elektromobily by mohla začít fungovat už příští rok. Vyvíjí ji v Jablonci
Číst článek
Například střední integrovaná škola v Roudnici nad Labem se již letos chystá takový specializovaný obor otevřít.
„Vzhledem k elektromobilitě, zavádění nových prvků, jsme zažádali o nástavbový obor autotronik. Absolvent oboru automechanik a autoelektrikář totiž dané studium může zvládnout. Nový obor otevřeme v září,“ poznamenala její ředitelka Helena Všetečková.
Všichni lektoři nového oboru budou muset absolvovat podobné školení, jako nyní získávají experti v akademiích automobilek.
„Ještě nejsme tak proškolení, abychom mohli pracovat sami, ale chystáme se na to. Nyní právě objednáváme a realizujeme školení pro zaměstnance, abychom byli dostatečně proškolení a mohli podobné činnosti vykonávat,“ uzavírá Stanislav Kroupa, vedoucí školního autoservisu v Roudnicí nad Labem. Podobný obor nabízí i další školy, například v pražské Hostivaři nebo Brně.