Pneumatika bez vzduchu? ‚Pevnější, ale hlučnější,‘ říká expert

Už žádné lepicí sady na píchlá kola u auta. Na světě je pneumatika, která funguje, aniž by potřebovala vzduch. Bezvzduchová guma má společného s těmi klasickými jen to, že je kulatá. Uvnitř pneumatiky, kde je běžně stlačený vzduch, má tato speciální guma zvláštní lamely, vysvětluje odborník oslovený Radiožurnálem.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pneumatika (ilustrační foto) | Zdroj: Pixabay

Speciální lamely nesou váhu vozidla a nahrazují tlak v pneumatice, který tam normálně je. „Lamely zjišťují pevnost, respektive zaručují, že gumy unesou náklad vozidla. Kdežto přilnavost je dána jako u normálních pneumatik dezénem,“ vysvětlil ve vysílání Radiožurnálu David Kalaš.

Zvýšený podvozek, terénní kola i šnorchl pro brodění. Středoškoláci postavili novou škodovku

Číst článek

Pneumatika sice rozbít půjde, ale podle Kalaše je vůči defektu odolnější. „V dnešní době už se dokonce používá v některých aplikacích v průmyslu,“ dodává odborník s tím, že jsou odolnější vůči propíchnutí.

Pneumatika má však i několik problémů. „Musí se vyřešit její odolnost vůči vysokým rychlostem. Lamely se totiž ještě poměrně hodně zahřívají při odvalování," vysvětluje Kalaš. Dalším problémem je zvýšená hlučnost.

U pomalejších vozidel s rychlostí do 130 kilometrů za hodinu by se mohly začít používat relativně brzy. U rychlejších vozidel bude použití ještě nějakou dobu trvat.

Výroba je zhruba dvakrát až třikrát dražší než u klasické pneumatiky. Problém nastoupí s přezouváním, bude je totiž potřeba měnit komplet s celými disky.

hbc Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme