Češi se při výběru ojetiny nejvíc bojí, že koupí bourané auto nebo vůz se stočeným tachometrem

Když se lidé vydají do autobazaru pro ojeté auto, mají největší strach z toho, aby nekoupili vůz po havárii. Tato obava je dokonce větší než z možného podvodu s přetočeným tachometrem. K takovým výsledkům dospěla ve svém průzkumu firma Cebia, která se specializuje na prověřování ojetých aut. Ptala se tří set lidí, kteří si nechali vůz z bazaru zkontrolovat.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

autobazar (ilustrační foto) | Foto: Petr Jadrný | Zdroj: Český rozhlas

Nejvíc lidí - 41 procent - mělo strach z toho, že koupí bourané auto. Ve více než čtvrtině případů pak lidé měli obavy ze stočeného tachometru.

70 tisíc ojetých aut s falešným původem. Češi raději kupují tuzemskou a německou výrobu

Číst článek

„27 procent kupujících se obává toho, že vozidlo bude mít stočený tachometr. 13 procent se obává toho, že vozidlo bude odcizené. To, co je samozřejmě zajímavé, je, kolik lidí se bojí toho, že vozidlo bude mít nějaké poškození, což je zhruba úroveň sedmnácti procent,“ řekl Radiožurnálu ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

A nejedná se o neoprávněné obavy. Podle Martina Pajera zatajená havárie prodražuje auto zpravidla o desítky tisíc korun.

Přitom než autobazar od někoho ojeté auto vykoupí, tak si většinou ověří jeho historii v několika databázích. Jestli bylo auto havarované, zjistí například z dat pojišťoven nebo autoservisů.

Dovoz ojetin klesl meziročně o 23 procent. Z hlediska kvality trhu je to pozitivní, tvrdí ředitelka autobazaru

Číst článek

Jsou ale i jiné způsoby. „Je pak mechanické posouzení na základě hodnot z měřiče tloušťky laku, kterým dokážeme s jistotou určit, zda byl některý z dílů daného vozu lakovaný,“ popsal Stanislav Gálik z Mototechny. Podle Asociace autobazarů by se tak prodejcům ojetin nemělo stát, že nebudou o větší havárii vozu vědět.

I sami lidé mohou odhalit, jestli nějaké auto bylo bourané. Stačí zkontrolovat šrouby, kterými jsou připevněné části vozu. „Pakliže někdo na lakovaný šroub nasadí klíč, povolí ho, zašroubuje ho zpátky, tak zpravidla nese známky toho povoleného šroubu, že lak na nich bývá různě poškozen,“ radí zkušený automechanik Josef Zatloukal.

Podle Zatloukala by lidé měli kupovat ojeté auto vždy s nějakým odborníkem nebo automechanikem, který je schopen závady odhalit.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme