V autobazarech loni chyběly ojetiny. Ve srovnání s rokem 2021 klesy jejich tržby o deset procent

Autobazary se loni potýkaly s nedostatkem ojetin – a to se samozřejmě také odrazilo na jejich prodejích. Ty podle odhadů Asociace prodejců použitých automobilů klesly meziročně zhruba o desetinu. Přesná čísla ale nikdo v Česku neeviduje.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

autobazar, ilustrační foto

Autobazary se loni potýkaly s nedostatkem ojetin (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Společnost Aures Holdings, která provozuje autobazar AAA a Mototechna, odhaduje, že v loňském roce bylo v nabídce přes 780 tisíc ojetých vozidel. Což je podle Stanislava Gálika, ředitele pro inovace společností AAA auto a Mototechna, asi o 50 tisíc méně než v roce 2021.

„Ojetin na trhu, ve srovnání s dobou před pandemií covidu-19, sice opravdu ubylo, ale v loňském roce se trh celkem stabilizoval. Nabídka se celý rok držela mezi devadesáti a až sto tisíci ojetinami měsíčně nabízených na celém českém trhu,“ popisuje Gálik.

Ojetých aut v autobazarech stále nedostatek hlavně kvůli chybějícím novým autům, jejichž výroba se pořád ještě zcela nevzpamatovala po covidovém období. Podle Petra Přikryla z Asociace prodejců použitých automobilů se loni prodalo asi o osm procent nových aut méně než v roce 2021.

Autobazary zlevňují. Ceny některých ojetých vozů v červenci klesly po více než roce

Číst článek

Ubylo i bazarových aut dovážených ze zahraničí. Potvrzují to statistiky Svazu dovozců automobilů. Loni bylo v Česku registrováno přes 160 tisíc ojetých vozidel z ciziny – to je meziročně zhruba o 13 procent méně.

Zvýšené ceny ojetin

Podle analýzy společnosti Aures Holdings se ceny ojetin meziročně zvýšily o 18 procent. Nicméně přestaly růst v druhé polovině roku, kdy se průměrná cena zastavila na částce 220 000 korun. Podle Jiřího Grunda předsedy Asociace obchodu s ojetými automobily letos ceny zřejmě už neporostou.

„Trh se již dostal na vrchol. Zreflektoval nárůsty cen v důsledku inflace, a naopak recese teď povede k tomu, aby se to odlehčilo z druhé strany. Když se nebude dlouho prodávat, povede to k poklesu cen,“ míní Grund.

Ředitel marketingu autobazaru AutoESA Filip Kučera uvádí, že kvůli vysoké inflaci, drahým energiím a stoupajícím cenám paliv začali zákazníci šetřit a vybírali spíš menší a levnější městská auta – takzvané hatchbacky. „Především ve druhé polovině roku začali lidé kupovat levnější vozidla s nízkou spotřebou,“ dodává.

Mezi nejprodávanějšími bazarovými vozy dominuje značka Škoda, následují Volkswagen a Ford.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme