Čína investovala do elektromobilů patnáct let. Evropa musí konkurovat kvalitou, tvrdí Jahn ze Škody Auto

Podíl Číny na evropském trhu s elektromobily stále roste. Míří sem až třetina jejího exportu elektromobilů, které konkurují nižší cenovkou. Mluví se mimo jiné o začátku obchodní války mezi USA a Čínou. „Musíme se naučit žít s Čínou jako s technologickým a politickým gigantem. Svět se nedá řešit přes konflikty,“ říká v pořadu Řečí peněz Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto pro prodej a marketing.

Řečí peněz Praha/Peking Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nabíjení elektromobilu

Čína investovala do elektromobilů 15 let, říká Jahn ze Škody Auto | Foto: Karolína Burdová | Zdroj: Český rozhlas

Čína je zásadním globálním dodavatelem komponentů i materiálů pro výrobu elektromobilů. Závislost na ní se dá jen velmi těžko snížit. Stává se tak nemalým geopolitickým rizikem – mimo jiné i proto, že své reálné politice přizpůsobuje tu hospodářskou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Měli bychom uvalovat cla na čínské dovozy? V pořadu Řečí peněz odpovídá Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto pro prodej a marketing

„Musíme se naučit žít s Čínou jako s technologickým a politickým gigantem. Svět se nedá řešit přes konflikty,“ domnívá se Martin Jahn.

Čína se podle něj dostala vedle elektromobility na špici v mnoha oblastech – umělá inteligence, drony nebo spotřební elektronika. „Je to druhá nejlidnatější země a chce hrát ve světě velkou roli. Hrát ji bude, protože na to má finanční, technologické i politické zdroje. Není možné se od ní oddělit,“ upozorňuje.

Jsme proto podle Jahna ve fázi nového vývoje globální ekonomiky, kde vedle Evropy a Ameriky bude stát další silný hráč. „Je potřeba se naučit, jak v tomto světě fungovat. Evropa má nevýhodu, protože nemá jednotné vedení. Amerika nebo Čína mají velmi silné vedení, jasnou strategii a tu se Evropa bude muset naučit,“ usuzuje.

Americká cla

Americký prezident Joe Biden oznámil, že zvýší cla na dovoz čínských elektromobilů do USA z 25 na 100 procent. Čínská státní subvence dělá vozy levnějšími a tím pokřivuje západní trh.

Závislost průmyslu na materiálech z Číny je větší, než to vypadá. Válka s Tchaj-wanem by firmy ochromila

Číst článek

„Unie musí velmi dobře kalibrovat, co je vhodné, jaké nástroje a v jaké míře použít. Automobilový průmysl je jenom jednou součástkou celého systému, který je komplexní. Evropská komise musí dobře zvážit, jakým způsobem bude tuto hru hrát,“ upozorňuje Jahn.

Levná čínská elektroauta jsou mimo jiné výsledkem tamní patnáctileté strategie. „Čína vrhla ohromné zdroje jak státní, tak i privátní do vývoje. A díky tomu se dostala do stadia, kdy má několik výrobců, kteří jsou schopni prodávat elektromobily poměrně levně,“ dodává kontext. A právě dlouhodobá podpora vývoje a výzkumu v Evropě chybí.

„Evropské i americké automobilky budou muset ve finále s Číňany konkurovat kvalitními produkty. Ty nakonec rozhodnou,“ uzavírá Martin Jahn.

Poslechněte si celý rozhovor, audio je nahoře v článku.

Václav Pešička, fos Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme